تاریخچه زبان سوئدی

تاریخچه زبان سوئدی

زبان سوئدی از شاخه ژرمنی از خانواده زبان‌های هند و اروپایی و شبیه زبان‌های نروژی و دانمارکی است که این سه زبان بسیار به هم نزدیک هستند و بیشتر گویشوران آنها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. زبان سوئدی زبان رسمی سوئد است، اما فنلاندی نیز در برخی از مناطق شمالی این کشور صحبت می‌شود. ۴ زبان منطقه‌ای در سوئد صحبت می‌شود، از جمله فنلاندی، تورندال، رومانیایی (زبان کولی‌ها) و ییدیش (زبان یهودیان). 

تا حدودی شهروندان سوئدی حق استفاده از این زبان‌ها را در هنگام تعامل با سازمان‌های دولتی دارند و همچنین حق استفاده از زبان فنلاندی را در مراقبت از کودکان و بزرگسالان خواهند داشت. آکادمی سوئد مسئولیت مراقبت از زبان سوئدی را از طریق تنظیم و انتشار دوره‌ای فرهنگ لغت این زبان بر عهده دارد.

تاریخچه زبان رسمی سوئد

زبان سوئدی یکی از زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا و زبان شورای نوردیک است. علاوه بر این، سوئدی اولین و تنها زبان مادری تنها ۱۰ میلیون نفر در سوئد است. جالب است بدانید این زبان تا سال ۲۰۰۹ زبان رسمی سوئد نبود، در سال ۲۰۰۹ قانونی تصویب شد که زبان سوئدی را زبان رسمی این کشور کرد.

این قانون به منظور گسترش زبان تصویب شد. با تصویب زبان سوئدی به عنوان زبان رسمی این کشور، سایر زبان‌هایی که در این کشور در اقلیت صحبت می‌شدند نیز مورد توجه قرار گرفتند. به نقل از ویکی‌پدیا، سوئدی یکی از ۲ زبان رسمی فنلاند است. در فنلاند، حدود ۵ درصد از جمعیت، که تقریباً ۲۹۰۰۰۰ نفر است، سوئدی صحبت می‌کنند. برخی از این افراد در استان خودمختار آلاند فنلاند زندگی می‌کنند.

در این قسمت از فنلاند زبان اصلی مردم سوئدی است. علاوه بر این، تعداد سوئدی زبانان در بخش‌هایی از شمال و غرب منطقه ساحلی و جزایر استونی نیز بسیار زیاد است. ریشه زندگی زبان سوئدی در این مناطق به بیش از ۶۵۰ سال پیش باز می‌گردد.

در استونی به غیر از استونیایی و آلمانی، سوئدی نیز یکی از زبان‌های رسمی این کشور است. اما پس از تغییرات سیاسی که در استونی رخ داد و روسیه کنترل استونی را به دست گرفت، بسیاری از سوئدی زبانان از این کشور مهاجرت کردند و در شهرهای کوچک در سراسر اروپا پخش شدند.

از این رو امروزه روستاهای زیادی در سرتاسر جهان وجود دارد که مردمان آنها به زبان سوئدی صحبت می‌کنند. در حال حاضر برخی از سوئدی‌های مقیم استونی در اوکراین و روسیه زندگی می‌کنند.

تاریخچه زبان سوئدی

زبان سوئدی اساساً شکل توسعه یافته زبان دانمارکی است که قبل از قرون وسطی در تمام کشورهای اسکاندیناوی استفاده می‌شد. زبان سوئدی که شاخه‌ای از زبان‌های اسکاندیناوی است بین سال‌های ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی به‌عنوان زبانی مستقل رشد و گسترش یافت و به‌عنوان سوئدی قدیم ثبت شده است. از این زمان فقط چند اثر باقی مانده است که شامل کتیبه‌های رونیکی بودند که بر روی سنگ‌ها نوشته شده بود.

در قرن چهاردهم، زبان نوشتاری سوئدی توانست یک وحدت ملی را در کل کشور سوئد ایجاد کند. البته حروف و کلمات زیادی از زبان‌های لاتین و یونانی وارد زبان سوئدی شد و در قرن ۱۷ و ۱۸ کلمات جدیدی از زبان فرانسوی وارد شد که زبان سوئدی مدرن را تکمیل کرد و تا به امروز به همین شکل باقی مانده است. زبان سوئدی دارای ریتم و ملودی خاصی است که کمتر زبانی در جهان می‌تواند با آن برابری کند.

مزایا و کاربردهای یادگیری زبان سوئدی

یادگیری یک زبان جدید همیشه می‌تواند مزایای بیشتری از آنچه تصور می‌کنیم برای ما داشته باشد و امروزه دانستن زبان‌های بیشتر بسیار ضروری شده است به طوری که هرکس حداقل یک زبان دوم را برای خود انتخاب کرده و با آن آشنا می‌شود. زبان سوئدی به عنوان زبان دوم می‌تواند کاربردهایی داشته باشد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

تسهیل یادگیری زبان‌های دیگر

همانطور که گفته شد، زبان سوئدی ریشه‌ای مشابه زبان کشورهای اسکاندیناوی دارد. بنابراین با دانستن زبان سوئدی به یادگیری زبان‌هایی مانند نروژی، دانمارکی و ایسلندی راه پیدا کرده‌اید و با کمی تلاش می‌توانید تمامی این زبان‌ها را بیاموزید.

یادگیری زبان سوئدی برای مقاصد آموزشی، تجاری یا مهاجرتی

همانطور که می‌دانیم کشورهایی مانند سوئد، نروژ و دانمارک از نظر رفاه اجتماعی، کار و تحصیل همواره جزو بهترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند و همین امر باعث شده تا بسیاری از دانشجویان، تجار و یا حتی افراد عادی تمایل به رفتن به این کشورها برای اهداف مختلف داشته باشند. بنابراین دانستن و آشنایی با زبان رسمی آنها می‌تواند سرمایه ویژه و مهمی برای موفقیت باشد.

مزیت یادگیری زبان سوئدی برای آشنایی با فرهنگ کشورهای اسکاندیناوی

 علاوه بر تمام نکات مثبتی که کشورهای اسکاندیناوی دارند، طبیعت و مناظر شگفت انگیزی را نیز می‌توان در این مناطق مشاهده کرد و کسانی که قصد سفر به این کشورها را به منظور گشت و گذار و آشنایی با تاریخ زیبای این مناطق دارند، باید از این مناطق دیدن کنند و با یادگیری زبان رسمی این کشورها می‌توانند از سفرهای خود لذت بیشتری ببرند.

این زبان بسیار شبیه به زبان انگلیسی است، بنابراین می‌توان آن را به خوبی و در مدت زمان کوتاهی یاد گرفت، همچنین وقتی به زبان سوئدی که مردم این کشور صحبت می‌کنند گوش می‌دهید، مانند گوش دادن به آهنگ است و آوای جالبی دارد.

دشواری و مدت زمان یادگیری زبان سوئدی

زبان سوئدی را می‌توان یکی از زبان‌هایی دانست که یادگیری آن برای فارسی‌زبانان نسبت به زبان‌هایی مانند آلمانی، روسی، فرانسوی و اسپانیایی بسیار آسان‌تر بوده و دلیل این امر وجود واژه‌های بسیار مشابه است. البته در زبان سوئدی کلمات زیادی وجود دارد که ریشه فارسی دارند. همچنین در این زبان نیازی به استفاده از افعال برای اول، دوم یا سوم شخص نیست. این زبان لحنی آهنگین دارد و به همین دلیل یادگیری آن آسان تر است.

مدت زمان یادگیری سوئدی به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها میزان آشنایی قبلی با این زبان یا زبان انگلیسی، میزان نزدیکی زبان به زبان مادری، روش‌ها و منابع مورد استفاده برای آموزش زبان و میزان زمان و تمرینی که دانش آموز باید اختصاص دهد و به خصوص مدرسه‌ای که دانش آموز برای یادگیری انتخاب می‌کند هستند.

به عنوان یک دانشجوی زبان، همیشه باید بهترین را برای خود انتخاب کنید. آموزشگاه زبان‌های خارجی ایرانیان با کمک اساتید مجرب سوئدی گامی هرچند کوچک در جهت ایجاد بستری مناسب برای یادگیری این زبان برای شما دانش آموزان عزیز برداشته است تا جایی که آموزش این زبان در آموزشگاه ایرانیان کاملا تضمینی است.

مزایای یادگیری زبان سوئدی در آکادمی زبان ایرانیان

یادگیری زبان سوئدی در آموزشگاه زبان ایرانیان مزایای زیادی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به کارایی سریع، یادگیری اولیه و دقیق، آموزش مداوم و کاربردی اشاره کرد. یکی از بهترین آموزشگاه زبان سوئدی در اصفهان آموزشگاه زبان‌های خارجی ایرانیان است که سابقه بسیار درخشانی دارد و همچنین از جدیدترین متدهای آموزشی استفاده می‌کند که می‌تواند تضمین کننده آموزش زبان سوئدی به دانش آموزان باشد.

یکی از بهترین ویژگی‌های این آموزشگاه استفاده از مجرب ترین معلمان زن و مرد، معلمان سوئدی و همچنین پشتیبانی و آموزش زبان‌های زنده دنیاست که آن را از سایر مدارس متمایز کرده است.