آموزش MBA در اصفهان و هر آنچه باید از MBA بدانید

آموزش MBA در اصفهان

احتمالا تابه‌حال نام مدرک MBA را شنیده باشید، اگر به دنبال آموزش MBA در اصفهان هستید، در این مقاله مهم‌ترین ویژگی‌های یک آموزشگاه MBA حرفه‌ای در اصفهان را به شما خواهیم گفت، اما قبل از هر چیز بد نیست کمی بیشتر با رشته‌ی MBA آشنا شویم و ببینیم MBA دقیقا چیست؟

کلمه‌ی MBA مخفف عبارت Master of Business Administration و مدیریت ارشد کسب‌وکار هم نامید؛ این رشته گرایش‌های مختلفی دارد، گرایش‌های آموزش MBA در اصفهان عبارتند از:

  • امور مالی
  • بازاریابی
  • فناوری اطلاعات
  • تجارت بین‌المللی
  • مدیریت پروژه
  • استراتژی
  • مدیریت شهری
  • هتل‌داری
  • گردشگری

از نظر آکادمیک، رشته‌ی MBA معادل مدرک کارشناسی ارشد است، اولین دوره‌ی MBA در سال ۱۹۰۸ در دانشگاه هاروارد برگزار شد و به مرور و طی چندین دهه، این رشته در بسیاری از دانشگاه‌ها تدریس میشد.

آموزش MBA در اصفهان، چه سرفصل‌هایی دارد؟

سرفصل‌های آموزش MBA در اصفهان، با توجه به آموزشگاه یا دانشگاهی که این رشته را در آن تحصیل می‌کنید، متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی رشته‌ی MBA دارای سرفصل‌های زیر است که در ادامه هر یک را به شکل مختصر توضیح می‌دهیم.

اقتصاد و حسابداری

این سرفصل از رشته‌ی MBA دربردارنده‌ی مفاهیم اقتصادی و حسابداری ویژه‌ی مدیران است، در حقیقت دانشجویان در این سرفصل با اصول کلی و مفاهیم مورد نیاز اقتصادی برای مدیریت یک کسب‌وکار آشنا می‌شوند؛ مواردی مثل صورت‌حساب‌های مالی، دفاتر روزنامه و ترازنامه‌ها و… جزو مواردی هستند که در این بخش آموزش داده می‌شوند.

مفاهیم سازمانی و مدیریت

در این بخش، دانشجویان با مفاهیمی مثل وظایف یک مدیر، سطوح مختلف مدیریت سازمان، مفاهیم مدیریت و رهبری کسب‌وکار، چالش‌های مدیریت، برنامه‌ریزی برای سازمان و نظریات مختلف در مدیریت آشنا می‌شوند.

اصول بازاریابی

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای هر کسب‌وکاری، بازاریابی درست برای خدمات و محصولات آن کسب‌وکار است، در حقیقت دانشجویان در این بخش با مفاهیم اصلی بازاریابی، آشنایی با نیاز و سلایق مشتریان و بازار هدف یک سازمان آشنا می‌شوند؛ همچنین در این قسمت دانشجویان یاد می‌گیرند چطور یک استراتژی مناسب برای سازمان تعریف کنند و طرح‌های کلان یا خرد بازاریابی را برای سازمان اجرا کنند.

منابع انسانی و رفتار سازمانی

سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین دارایی یک سازمان محسوب می‌شوند و یک مدیر حرفه‌ای باید بتواند الگوهای رفتار و عملکرد افراد مختلف را بشناسد و به بهترین شکل ممکن از استعداد آن‌ها استفاده کند؛ مواردی مثل جذب و استخدام افراد، آموزش و توانمندسازی نیروها، حقوق و دستمزد و به طور کلی نحوه‌ی رفتار با همکاران در این سرفصل به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

مهارت مدیریت استراتژیک

تدوین استراتژی، در حقیقت مهارتی است که به مدیر کمک می‌کند بتواند با منابع محدودی که در اختیار دارد، بهترین نتیجه را بگیرد؛ این منابع محدود شامل منابع مالی، نیروی انسانی، ارزش برند و سایر سرمایه‌های مادی یا غیر مادی سازمان هستند و یک مدیر برای اینکه بتواند بهترین نتیجه را از به‌کارگیری منابع خود بگیرد، باید یک استراتژی مناسب برای رسیدن به هدف سازمان تدوین کند.

مدیریت مالی و بودجه‌بندی‌ها

بخش دیگری که یک مدیر باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد، توانایی مدیریت مالی و تدوین بودجه برای بخش‌ها مختلف سازمان است؛ این بخش با حسابداری و اقتصاد که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، تفاوت‌های اندکی دارد؛ اینکه مدیر بتواند به خوبی هزینه و میزان بازگشت سرمایه (ROI) پروژه‌ها را تعیین کند، سهام شرکت، ساختار سرمایه و امور مربوط به سرمایه‌گذاری شرکت نیز در این بخش قرار می‌گیرند.

مهارت‌های ارتباطی و مذاکره

بخش مهم دیگری که هر مدیری باید به خوبی از پس آن بربیاید، توانایی مذاکره و برقراری ارتباط موثر با دیگران است؛ این گفتگوها می‌توانند با هدف شروع یک همکاری در سازمان یا فروش محصولات و خدمات باشند، همچنین مواردی مثل مطالعه‌ی قراردادها و صحبت با شرکای تجاری سازمان نیز در این بخش قرار می‌گیرند.

ایده‌پردازی و مدل کسب‌وکار

بخش دیگری که در آموزش MBA در اصفهان مهم است، نحوه‌ی صحیح ایده‌پردازی، طرح کسب‌وکار (Business Plan) و همچنین ایجاد ساختار سازمانی مناسب است؛ پس از یادگیری این سرفصل دانشجویان می‌توانند با مفاهیم کلی ایجاد یک سازمان آشنا شوند و برای هر سازمانی با توجه به منابعی که در اختیار دارند، یک ساختار مناسب و اصولی طراحی کنند.

تجارت الکترونیک

یکی از مهم‌ترین دستاوردها حال حاضر، اینترنت است، با استفاده از اینترنت و فضای آنلاین، شما می‌توانید برای سازمان خود فرایند دیجیتال مارکتینگ انجام دهید و از این طریق نیز مشتریان بالقوه‌ی زیادی را جذب کنید؛ در حقیقت امروزه، دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین بازوهای بازاریابی هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود؛ دانشجویان در این سرفصل با مهم‌ترین مفاهیم و اصول تجارت الکترونیک آشنا می‌شوند و می‌توانند از آن برای رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارشان استفاده کنند.

مسائل حقوقی کسب‌وکار

هر کسب‌وکار و سازمانی با مسائل حقوقی دست‌وپنجه نرم می‌کند، قوانین مالیاتی، بیمه، گمرک و… همه‌و‌همه جزو آن دسته از مواردی هستند که هر مدیری باید با آن‌ها آشنا باشد تا کسب‌وکارش درگیر مسائل و مشکلات حقوقی نشوند؛ همچنین امور مربوط به قراردادها و اطلاع از قوانین حقوقی در این بخش نیز جزو مواردی هستند که در فرایند آموزش MBA در اصفهان به دانشجویان ارائه می‌شوند.

سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت (MIS)

یکی از موارد دیگری که هر مدیر کسب‌وکاری باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد، مهارت استفاده از فناوری اطلاعات و داشبوردهای مدیریت برای آگاهی از وقایع و رویدادهای مهم کسب‌وکارش است؛ این روزها، دسترسی به اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایای رقابتی برای هر سازمانی به حساب می‌آیند و یک مدیر باید بتواند با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار دارد، کسب‌وکار خود را بهینه کند.

انگیزش و رهبری سازمان

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران، توانایی رهبری سازمان و دادن انگیزه به کارکنان است، یک مدیر باید بتواند استعداد نیروهای خود را بشناسد و اقداماتی را در راستای رشد و شکوفایی استعداد آن‌ها انجام دهد؛ در حقیقت دانشجویان در این سرفصل یاد می‌گیرند چطور به کارکنان خود انگیزه بدهند و آن‌ها را در راستای رسیدن به اهداف سازمان، همگرا کنند.

مدیریت پروژه و سیستم‌های کنترلی

از جمله موارد دیگری که در آموزش MBA در اصفهان به دانشجویان آموزش داده می‌شود، آموزش مدیریت پروژه و کار با سیستم‌های کنترلی مدیریت است؛ به کمک این مهارت، مدیران آینده یاد می‌گیرند چطور شاخص‌های کمی مناسبی را برای بخش‌های مختلف سازمان تعریف کنند و با استفاده از آن شاخص‌ها برای رسیدن به اهداف سازمان، نیروهای خود را به کار بگیرند.

مدیریت زنجیره‌ی تامین

زنجیره‌ی تامین یکی از بخش‌های مهم هر سازمانی محسوب می‌شود، این فرایند در حقیقت به بخشی از سازمان اشاره دارد که مدیران در آن فرایند تامین پیش‌نیازهای سازمان و تهیه‌ی منابع را انجام می‌دهند؛ مدیریت زنجیره‌ی تامین (SCM) به سازمان‌ها کمک می‌کند که فرایند تامین منابع خود را در بهترین و بهینه‌ترین حالت ممکن انجام دهند.

آموزش MBA در اصفهان

حالا که تا حدودی با سرفصل‌های آموزش MBA در اصفهان آشنا شدید، می‌توانید به کمک این شاخص‌ها، به بهترین شکل ممکن یک آموزشگاه مناسب را برای خود پیدا کنید؛ مجتمع آموزشی ایرانیان، یکی از آموزشگاه‌های حرفه‌ای آموزش MBA در اصفهان است که می‌توانید با خیال راحت در دوره‌های آن شرکت کنید.

در صورتی که هنوز نمی‌دانید در کدام دوره برای آموزش MBA در اصفهان شرکت کنید، می‌توانید همین حالا از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.