آموزش عکاسی در اصفهان

آموزش عکاسی در اصفهان

یکی از مهارت‌های کاربردی که می‌تواند برای هرکسی مفید باشد مهارت عکاسی است، فرقی نمی‌کند قصد داشته باشید به شکل تخصصی و به عنوان یک شغل در این حرفه فعالیت کنید یا صرفا از روی علاقه عکاسی کنید، در هر صورت یادگیری این مهارت برای شما ارزشمند خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر با حرفه‌ی عکاسی و آموزش عکاسی در اصفهان آشنا شویم، به همین دلیل کمی در خصوص انواع روش‌های عکاسی به شما می‌گوییم و کمی هم با ابزارهای مورد نیاز یک عکاس آشنا می‌شویم در نهایت نیز به شما می‌گویم برای آموزش عکاسی در اصفهان باید چه‌کاری انجام دهید.

چه انواعی از عکاسی وجود دارد؟

اگر قصد دارید آموزش عکاسی در اصفهان را یاد بگیرید و از آن به عنوان حرفه‌ی تخصصی خود استفاده کنید، به‌طور کلی باید بدانید که می‌توانید در ۳ زمینه‌ی مختلف فعالیت کنید، عکاسی علمی، صنعتی و هنری که در ادامه هرکدام را بیشتر بررسی می‌کنیم.

عکاسی علمی

احتمالا تصاویر منتشر شده از حیات وحش و فیلم‌های مستند را دیده‌اید، این نوع از عکاسی، یکی از شاخه‌های حرفه‌ای این حوزه به شمار می‌رود، عکاسی از طبیعت، حیوانات، حیات وحش و حتی مستندهای پزشکی نوعی از عکاسی علمی محسوب می‌شوند.

عکاسی صنعتی

یکی محبوب‌ترین دسته‌بندی‌های حرفه‌ی عکاسی، عکاسی صنعتی محسوب می‌شود؛ تمام تصاویر و ویدئوهایی که در تبلیغات تلویزیونی از کارخانه‌های مختلف می‌بینیم، توسط عکاسان صنعتی ثبت شده‌اند؛ بنابراین اگر به این حوزه علاقه‌مندید بعد از اینکه با پایه‌ها و اصول عکاسی آشنا شدید، باید در زمینه عکاسی صنعتی تخصص کسب کنید.

عکاسی هنری

این نوع از عکاسی مفهومی عمومی دارد و حتی می‌تواند شامل دو مورد بالا هم باشد، هنگامی که شما برای ثبت یک صحنه‌ی زیبا عکاسی می‌کنید، عکاسی در آتلیه، عکاسی از یک جاذبه‌ی طبیعی یا گردشکری یا حتی تصویربرداری یک رویداد، می‌توانند در این دسته‌بندی قرار بگیرند.

برای آموزش عکاسی در اصفهان باید چه کاری انجام دهیم؟

برای اینکه عکاسی را به شکل تخصصی و حرفه‌ای یاد بگیرید، ۲ راهکار پیش‌رو دارید، اول اینکه آن را در قالب درس و کلاس‌های دانشگاهی بیاموزید یا اینکه خودتان یک آموزشگاه عکاسی انتخاب کنید و از آن برای یادگیری این حرفه استفاده کنید.

آموزش عکاسی در اصفهان از طریق دانشگاه

برای اینکه در دانشگاه وارد رشته‌ی عکاسی شوید، باید در کنکور هنر شرکت کنید، در حال حاضر این رشته در دانشگاه‌های دولتی روزانه و شبانه، غیر انتفاعی، آزاد و پیام نور ارائه می‌شود؛ هم امکان پذیرش با آزمون (کنکور) و هم پذیرش بدون آزمون در این رشته وجود دارد.

آموزش عکاسی در اصفهان از طریق آموزشگاه‌ها

در این حالت شما می‌توانید با سرعت بیشتر و البته عملی‌تر فرایند و قوانین عکاسی را یاد بگیرید؛ در حال حاضر آموزشگاه‌های زیادی برای یادگیری عکاسی در اصفهان وجود دارند که مجتمع آموزشی ایرانیان یکی از این آموزشگاه‌ها به‌حساب می‌آید.

بر خلاف آموزش‌های دانشگاهی که بیشتر رنگ‌وبوی آکادمیک و آموزش‌های تئوری را دارند، یک آموزشگاه تخصصی بیشتر روی یادگیری مهارت‌های عملی عکاسی تاکید دارید و شما را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

بازار کار آموزش عکاسی در اصفهان چگونه است؟

همانطور که کمی جلوتر هم اشاره کردیم، با یادگیری حرفه‌ای عکاسی می‌توانید حداقل در ۳ حوزه‌ی مختلف فعالیت خود را شروع کنید:

  • عکاسی علمی
  • عکاسی صنعتی
  • عکاسی هنری

پس از اینکه در زمینه‌ی عکاسی حرفه‌ای شدید، می‌توانید در نمایشگاه‌ها، آژانس‌های تبلیغاتی یا رویدادها مشغول فعالیت شوید، همچنین این امکان برای شما وجود دارد که در یک آتلیه کار کنید یا حتی آتلیه‌ی شخصی خودتان را تاسیس کنید.

آموزش عکاسی در اصفهان

ضمنا امکان تدریس و آموزش هنرجویان عکاسی نیز وجود دارد و می‌توانید کلاس‌های خصوصی یا تدریس آنلاین داشته باشید و حتی در آموزشگاه‌های دوره‌های عکاسی نیز مشغول به کار شوید.

برای عکاسی حرفه‌ای به چه تجهیزاتی احتیاج داریم؟

هرچند شما می‌توانید با دوربین تلفن هوشمندتان هم عکاسی کنید، اما اگر می‌خواهید به شکل حرفه‌ای در این رشته فعالیت داشته باشید، باید تجهیزات مورد نیاز آن را هم به مرور زمان تهیه کنید، تجهیزاتی مثل دوربین، نور و… که در ادامه هر کدام را برای شما توضیح می‌دهیم.

۱. دوربین

شکی نیست که مهم‌ترین ابزار کار یک عکاس دوربین است، دوربین‌های عکاسی معمولا در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار موجود هستند؛ دوربین‌های آنالوگ با استفاده از لنزهای مکانیکی کار می‌کنند و به همین دلیل جزو دسته دوربین‌های کاملا حرفه‌ای به حساب می‌آیند، این دوربین‌ها معمولا اندازه‌ی بزرگ‌تری دارند و می‌توانید انواع مختلف لنز را روی آن‌ها نصب و استفاده کنید.

در سمت مقابل دوربین‌های آنالوگ، دوربین‌های دیجیتالی قرار می‌گیرند که همه‌ی فرایند موجود در لنز آن‌ها به شکل دیجیتالی شبیه‌سازی شده و نسبت به دوربین‌های آنالوگ در سطح نسبتا پایین‌تری قرار می‌گیرند.

۲. تجهیزات نگهداری از دوربین

یک دوربین هزینه‌ی بالایی دارد و ارزشش را دارد که برای نگهداری درست و اصولی از آن هم هزینه کنید، معمولا کیف‌های ویژه‌ای برای حمل و نگهداری دوربین‌ها در بازار وجود دارند که می‌توانید تحت عنوان کیف دوربین آن‌ها را پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید.

همچنین در کنار کیف دوربین می‌توانید یک کیف مخصوص هم برای نگهداری از لنز دوربین‌تان تهیه کنید و لنز را در کیف مخصوص به خود قرار دهید (لنز بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای قابل تعویض است و می‌توانید لنزهای متنوعی را برای آن‌ها خریداری کنید)

۳. تجهیزات نورپردازی و صدابرداری

هرچند بسیاری از دوربین‌ها یک فلاش و میکروفون برای تنظیم نور و ضبط صدا دارند، اما برای یک عکاسی حرفه‌ای اصلا کافی نیستند و اگر می‌خواهید یک نورپردازی حرفه‌ای داشته باشید، باید از تجهیزات مخصوص استفاده کنید.

نورهای مختلفی برای ایجاد نورپردازی مناسب در محیط‌های تصویربرداری وجود دارند، که با توجه به بودجه و نیاز خود می‌توانید انواع مختلفی از آن‌ها را تهیه کنید، معمولا دو نوع رنگ مختلف نور در تصویربرداری مهم است:

  • نور زرد
  • نور سفید

تجهیزات حرفه‌ای نورپردازی می‌توانند هر دو نوع نور را در اختیار شما قرار دهند و خودتان با توجه به نیاز محیط، امکان تنظیم میزان و شدت تابش هر نوع نور را خواهید داشت.

در خصوص میکروفون نیز، انواع مختلف از میکروفون‌های بی‌سیم، یقه‌ای و سیمی وجود دارد که می‌توانید با توجه به محیط مورد نظرتان برای فیلم‌برداری از آن‌ها استفاده کنید، البته توجه داشته باشید که اگر تنها قصد عکاسی دارید، احتیاجی به میکروفون نخواهید داشت، میکروفون زمانی مورد نیازتان خواهد بود که قصد ضبط ویدئو داشته باشید.

۴. سه‌پایه‌ی دوربین و نور

معمولا برای عکاسی‌های حرفه‌ای باید از یک سه‌پایه‌ی مخصوص استفاده کنید و دوربین را روی آن قرار دهید تا میزان لرزش دوربین به حداقل برسد، ضمن اینکه برای ساخت ویدئو نیز باید از سه‌پایه استفاده کنید که تصویر تا حد ممکن نرم و بدون لرزش باشد.

از سوی دیگر برای نگهداری تجهیزات نورپردازی نیز احتیاج به سه‌پایه دارید، برخی از نورهای موجود در بازار همراه با پایه فروخته می‌شوند، اما بسیاری از نورهای حرفه‌ای نیز به شکل جداگانه هستند و باید نور و پایه‌ی نگهدارنده را به شکل مجزا خریداری کنید.

آشنایی با نرم‌افزار فتوشاپ

در کنار همه‌ی مواردی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، برای اینکه بتوانید تصاویر خود را ویرایش کنید و در صورت نیاز نورپردازی یا برخی دیگر از ویژگی‌های تصویر را تغییر دهید، لازم است تا حدودی با نرم‌افزار فتوشاپ نیز آشنا باشید، این نرم‌افزار محصول شرکت ادوب است و در حال حاضر می‌توان آن را محبوب‌ترین ابزار ویرایش عکس به حساب آورد.

آیا شما هم به یادگیری حرفه‌ای عکاسی علاقه‌مندید؟ در صورتی که به دنبال آموزش عکاسی در اصفهان هستید، مجتمع آموزشی ایرانیان می‌تواند یک انتخاب ایده‌‌آل برای شما باشد؛ اگر هنوز مطمئن نیستید که برای یادگیری عکاسی به چه پیش‌نیازهای دیگری احتیاج دارید، می‌توانید همین حالا از مشاوره‌ی رایگان مجتمع آموزشی ایرانیان استفاده کنید.