آموزش زبان عربی از صفر تا ۱۰۰

یادگیری عربی برای ما ایرانی‌ها چندان سخت نیست. در واقع ما دانش اولیه زبان عربی را داریم. تعداد زیادی لغات عربی وارد زبان فارسی شده است، ما در کشورمان عرب زبان داریم و چندین کشور همسایه ما، مثلا عربستان، دبی، عراق، سوریه و… به زبان عربی صحبت می‌کنند. ما در مدرسه تا حدودی با این زبان آشنا شده‌ایم. بنابراین اگر می‌خواهید شروع به یادگیری زبان عربی کنید، پایه و اساس خوبی دارید. در ادامه این مقاله روش‌هایی را با هم بررسی می‌کنیم که به یادگیری شما سرعت و کیفیت بیشتری می‌بخشد.

هدف شما از آموزش زبان عربی چیست؟ 

شاید در یادگیری زبان عربی هدف گذاری بیش از هر زبان دیگری مهم باشد. از یک طرف برای یادگیری ابتدا باید بین عربی روان و عربی کلاسیک قرآنی یکی را انتخاب کنید. اگرچه با تسلط بر هر یک می‌توان به نوع دیگری دست یافت، اما مهم این است که قدم اول را اصولی و صحیح بردارید. از طرفی با توجه به اینکه نزدیک به ۳۰ کشور دنیا به زبان عربی صحبت می‌کنند، بهتر است بدانید کدام گویش را می‌خواهید برای تمرین انتخاب کنید.

زبان عربی روان در بسیاری از کشورها زبان استاندارد شده است، به این معنی که هر کشور گویش و لهجه خاص خود را دارد، اما زبان رسمی کتاب‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و… به این زبان روان است. (به دلیل ایجاد زبان مشترک، جامع و یکپارچه بین کشورها) لازم به ذکر است که زبان عربی روان زبان رسمی سازمان ملل متحد است.

به عنوان مثال در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، مصر، مراکش و غیره (هر کدام از این کشورها گویش مخصوص به خود را در عربی محاوره‌ای دارند)، نوع دیگری از زبان عربی به عنوان زبان محاوره‌ای در تلویزیون، فیلم و سریال استفاده می‌شود. بنابراین اگر قصد مهاجرت به کشور خاصی را دارید و یا به فرهنگ منطقه خاصی علاقه دارید، علاوه بر یادگیری روان عربی، بهتر است گویش محاوره آن منطقه را نیز یاد بگیرید.

اگر به ادبیات قرآنی، فلسفه قرآنی یا تفسیر قرآن علاقه دارید، شاید بهتر باشد عربی کلاسیک قرآنی را یاد بگیرید. البته زبان استاندارد مدرن عربی نیز بر اساس این زبان ساختار یافته است. پس از اینکه هدف خود را به وضوح انتخاب کردید، می‌توانید شروع به یادگیری زبان عربی کنید.

برنامه ریزی منظم برای یادگیری زبان عربی

یک برنامه منظم داشته باشید هیچ چیز مانند یک برنامه منظم به یادگیری با کیفیت کمک نمی‌کند. سعی کنید هر روز زمان خاصی را به یادگیری زبان عربی اختصاص دهید.

الفبای عربی را یک بار مرور کنید

شاید فکر می‌کنید الفبای عربی را می‌دانید و دیگر نیازی به یادگیری آن ندارید. اما بهتر است یک بار آن را مرور کنید. به تلفظ‌ها دقت کنید. مخصوصاً در مورد حروفی که در فارسی همه اشکال را با صدای یکسان تلفظ می‌کنیم، یعنی «ز، ذ، ض، ظ»، «ق، غ»، «إ، س، ص»، «ه، ح» و « ت”، من” اگر می‌خواهید عربی را خوب صحبت کنید، باید تلفظ صحیح این حروف را تمرین کنید.

 استفاده از فرهنگ لغت عربی-فارسی را یاد بگیرید

فرهنگ لغت عربی کمی با زبان‌های دیگر متفاوت است. از آنجا که کلمات عربی ریشه سه حرفی دارند، هر کلمه در فرهنگ لغت عربی زیر ریشه آن قرار می‌گیرد. بنابراین، برای مثال، اگر می‌خواهید به دنبال کلمه “فعال” باشید، باید ریشه آن “فعل” را بدانید. سپس آن را در فرهنگ لغت پیدا کنید و در زیر آن کلمه فعال را بیابید. اکثر لغت نامه‌های عربی این گونه هستند، اما دستورالعمل استفاده از آنها در ابتدای هر یک آمده است.

اگر قصد یادگیری زبان عربی را دارید، باید فرهنگ لغت تهیه کرده و باید کمی تمرین کنید و نحوه کار با آن را یاد بگیرید. با کمی پیشرفت در تمرین، این کار برای شما آسان‌تر می‌شود. نمونه‌ای از فرهنگ لغت عربی به فارسی که می‌توانید از آن استفاده کنید «فرهنگ معاصر» اثر آذرتاش آذرنوش است.

با کلمات و عبارات پرکاربرد شروع کنید

همچنین می‌توانید یادگیری زبان عربی را با عبارات پرکاربرد مانند سلام و احوالپرسی شروع کنید. سپس به سراغ عبارات و جملاتی بروید که بیشتر در زندگی روزمره خود از آنها استفاده می‌کنید. فهرستی از جملاتی که معمولاً استفاده می‌کنید تهیه کنید و معادل عربی آنها را بیابید.

سعی کنید کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید را به زبان عربی بیان کنید. رویدادهای روزانه خود را به زبان عربی شرح دهید. اصطلاحات مربوط به فعالیت‌های روزمره خود را یاد بگیرید و آنها را برای خود تکرار کنید. همچنین می‌توانید نام اشیا را با یک برچسب کوچک روی آنها بنویسید تا هر زمان که آنها را دیدید بتوانید آنها را مرور کنید. زبان گوشی خود را به عربی تغییر دهید. با این کار لازم است در طول روز بارها از زبان عربی استفاده کرد.

 انواع لغات زبان عربی را بشناسید

نیمی از قواعد زبان عربی مربوط به صرف و نحو است. یکی از مراحلی که می‌توانید برای یادگیری صرف و نحو عربی انجام دهید، آشنایی با انواع کلمات است.

کلمات در زبان عربی به سه دسته تقسیم می‌شوند: اسم، فعل و حروف. بر این اساس، هر دسته قوانین خاص خود را دارد. بنابراین، تشخیص اینکه کلمه متعلق به کدام دسته است، گام مهمی خواهد بود. با کمی تمرین به راحتی می‌توانید اسم، افعال و حروف را تشخیص دهید.

دوست عرب زبان پیدا کنید

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مردم بومی عرب زبان دارد. این یک فرصت عالی برای کسانی است که می‌خواهند یادگیری زبان عربی را شروع کنند. یک دوست عرب زبان پیدا کرده و گاهی به زبان عربی با او صحبت کنید. اگر هدف شما یادگیری زبان عربی با لهجه یک کشور خاص است، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشنی مانند Hello Talk برای یافتن دوستی که زبان مادری‌اش عربی است استفاده کرده و با او تمرین کنید. حتی اگر کمی زبان عربی را یاد گرفته‌اید، این کار را شروع کنید. سعی کنید با یک نفر قرار بگذارید و به طور منظم با هم ورزش کنید. تمرین منظم می‌تواند پیشرفت شما را تضمین کند.

 کلمات مشترک با زبان فارسی را بیابید و در جمله به کار ببرید

تعداد زیادی از کلمات عربی در زبان فارسی استفاده می‌شود. آنها را بیابید و در جمله از آنها استفاده کنید تا به خوبی آنها را به خاطر بسپارید. این تمرین را حتما انجام دهید. تجربه جالبی برای شما خواهد بود. خواهید دید که بسیاری از واژه‌های عربی در فارسی با معانی مختلفی به کار می‌روند. این چالش به شما کمک می‌کند تا در ابتدای راه با این کلمات آشنا شوید و بعداً اشتباه نکنید.

یکی دیگر از نقاط قوت این تمرین استفاده از کلمات در جملات است. اعراب در زبان عربی بسیار مهم هستند. (عربی نشانه‌ها و نمادهایی است که نقش و جایگاه کلمات را مشخص می‌کند) با این تمرین به مرور زمان با زبان عربی آشنا می‌شوید و استفاده از آن به خوبی برای شما مناسب خواهد بود. وقتی جملات ساده را به اندازه کافی یاد گرفتید و قادر به استفاده از کلمات در جملات ساده هستید، به سراغ جملات طولانی‌تر و ساختارهای پیچیده‌تر بروید.

برای یادگیری بهتر از معلم خصوصی کمک بگیرید

هر زبانی فراز و نشیب‌هایی دارد که با کمک یک معلم و راهنما بهتر می‌توانید از پس آن برآیید. اگر فکر می‌کنید برای یادگیری زبان عربی به کمک نیاز دارید، می‌توانید از تدریس خصوصی زبان عربی استفاده کنید. یک معلم با تجربه می‌تواند سرعت و کیفیت یادگیری شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد؛ همچنین می‌توانید به آموزشگاه‌های عربی مراجعه کنید، به عنوان مثال آموزشگاه ایرانیان،

اگر با یک کلاس خصوصی آنلاین راحت هستید، می‌توانید در خانه خود بنشینید و برنامه یادگیری خود را دنبال کنید. اگر فکر می‌کنید در یک کلاس خصوصی حضوری عملکرد بهتری خواهید داشت، ادامه دهید و کلاس خود را رزرو کنید. موسسه زبان ایرانیان لیستی از اساتید مجرب را برای شما آماده کرده است که هم به صورت آنلاین و هم حضوری تدریس می‌کنند.

برنامه ‌های تلویزیونی عربی زبان را تماشا کنید

پس از انتخاب لهجه‌ای که می‌خواهید یاد بگیرید، می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی، اخبار، بهترین فیلم‌ها برای یادگیری عربی و برنامه‌های رادیویی آن کشور را تماشا کنید. بگذارید گوش‌هایتان به شنیدن زبان عربی عادت کند. گاهی اوقات می‌توانید به پادکست یا موسیقی عربی نیز گوش دهید.

حتی می‌توانید دوبله عربی بسیاری از سریال‌های ایرانی را در شبکه‌های ایرانی تماشا کنید. خوشبختانه شما به منابع زیادی برای زبان عربی دسترسی دارید. در ابتدای یادگیری می‌توانید از زیرنویس فیلم‌ها نیز استفاده کنید.

مطالعه به زبان عربی

برای یادگیری هر زبانی، “مطالعه” گام مهمی است و در خانه هر ایرانی یک منبع غنی و مهم وجود دارد. بله درست حدس زدید، قرآن. البته می‌توانید از متن‌های ساده تری شروع کنید. اما به یاد داشته باشید، هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. شما به منابع زیادی برای یادگیری زبان عربی دسترسی دارید. مطالعه به زبان عربی را با علایق خود ترکیب کنید. داستانی را به زبان عربی بخوانید. ادبیات عرب منبع غنی اشعار زیبا است، شعر مطالعه کنید.

اگر خواندن برای شما سخت است، می‌توانید از کتاب صوتی نیز استفاده کنید. شما می‌توانید داستان‌های صوتی را از سایت‌هایی مانند اقرا لی و استوری تل دانلود و گوش دهید.

روش غوطه وری را امتحان کنید

اگر می‌توانید به یک کشور عرب زبان سفر کنید. در همسایگی ما چندین کشور عرب زبان وجود دارد و به راحتی می‌توانیم به این کشورها سفر کنیم. حتی هزینه این سفرها تقریبا معادل هزینه سفرهای داخلی است. خود را در مرکز یک جامعه عرب قرار دهید. اگر مجبور باشید تمام کارهای روزانه خود را به زبان عربی انجام دهید، در استفاده از این زبان خیلی سریع پیشرفت خواهید کرد. به این ترتیب نه تنها با زبان عربی، بلکه با فرهنگ عربی نیز آشنا خواهید شد.

سخن پایانی

یادگیری زبان عربی برای شما کار سختی نیست. فقط به کمی اراده و برنامه ریزی نیاز دارید. می‌توانید همین الان شروع کنید. یک راه خوب برای شروع، رزرو یک کلاس خصوصی است. پس با انتخاب موسسه زبان معتبر ایرانیان، به عنوان بهترین آموزشگاه زبان عربی در اصفهان، می‌توانید آموزش زبان عربی از ۰ تا ۱۰۰ را سریع‌تر شروع کنید.