آموزش زبان روسی در اصفهان از پایه تا پیشرفته

یادگیری زبان روسی به شما امکان می‌دهد با بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در جهان ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه وارد روابط تجاری و اقتصادی شوید و بخش قابل توجهی از شاهکارهای ادبی جهان را به زبان اصلی بخوانید و تحلیل کنید. روسیه دارای فرهنگ و تاریخ غنی و باستانی است که فرصت‌های زیادی برای یادگیری و ماجراجویی ارائه می‌دهد. 

آموزش زبان روسی از مقدماتی تا پیشرفته

برای یادگیری زبان روسی از مقدماتی تا پیشرفته، روش‌های زیر به شما کمک زیادی می‌کند: 

هدف و برنامه خود را برای یادگیری زبان روسی مشخص کنید

اینکه چرا می‌خواهید روسی را یاد بگیرید مشخص می‌کند که چه نوع برنامه یادگیری را انتخاب می‌کنید. هدف شما مشخص می‌کند که تا چه سطحی می‌خواهید روسی را یاد بگیرید و چقدر زمان باید برای آن صرف کنید. همه اینها بر روشی که برای یادگیری انتخاب می‌کنید نیز تأثیر می‌گذارد و مهم‌تر از همه، این هدف شماست که انگیزه شما را برای یادگیری حفظ می‌کند.

اگر قصد مهاجرت به روسیه را دارید با تمرین مستمر و کافی می‌توانید ظرف یک سال روسی را به خوبی صحبت کنید. اما به یاد داشته باشید که هدف اصلی شما مهاجرت به روسیه نیست. تغییر اصلی را که می‌خواهید در زندگی خود به دست آورید در نظر بگیرید. آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید و در جایی که همیشه بتوانید آن را ببینید نگه دارید. می‌توانید آن را در کیف پول خود نگه دارید یا آن را به دیوار اتاق خود بچسبانید.

اگر می‌خواهید برای ادامه تحصیل به روسیه بروید، ممکن است نیاز به تسلط بر زبان روسی در سطح بالاتری داشته باشید. بنابراین باید زمان بیشتری را صرف کنید. اما اگر می‌خواهید با روسیه وارد روابط تجاری شوید، می‌توانید با سطح متوسطی از یادگیری زبان روسی کنار بیایید.

مرحله بعدی برنامه ریزی است. بدون روشن کردن چشم انداز بلند مدت برنامه یادگیری خود، ممکن است از پیشرفت آهسته خسته شوید. یا از اینکه نمی‌دانید دقیقاً در کجای مسیر یادگیری قرار دارید و تا کجا باید بروید، ناامید شوید. بنابراین تعیین کنید که تا چه سطحی می‌خواهید این زبان را یاد بگیرید. تا کی می‌خواهید به این سطح برسید؟ از چه ابزار یا روشی می‌خواهید برای یادگیری استفاده کنید و اینکه روزانه چقدر می‌توانید برای یادگیری زبان روسی وقت بگذارید. همه این موارد را باید در نظر بگیرید.

الفبای سیریلیک را یاد بگیرید

زبان روسی از الفبای سیریلیک برای نوشتن استفاده می‌کند. خط سیریلیک در مناطق وسیعی از اوراسیا از جمله مناطق اسلاو، ترک، مغولی و فارسی زبان استفاده می‌شود. الفبای سیریلیک از ۳۳ حرف تشکیل شده است. برخی از این حروف شبیه به الفبای لاتین هستند، اما از آنجایی که همه آنها یکسان نیستند، باید برای یادگیری حروف الفبا وقت بگذارید.

اگر بخواهید حروف الفبا را به تنهایی یاد بگیرید، ممکن است خسته شوید. پس آن را با یادگیری چند کلمه ساده ترکیب کنید. چند کلمه روسی دو یا سه حرفی یاد بگیرید و حروف استفاده شده در آنها را حفظ کنید. یادتان هست چگونه حروف زبان فارسی را در کلاس اول فارسی یاد گرفتیم؟ از همین روش استفاده کنید.

کلمات روسی ساده و پرکاربرد را یاد بگیرید

تا به حال در حین یادگیری الفبای روسی چند کلمه یاد گرفته‌اید. حالا به این یادگیری جهت بدهید. کلمات ساده اما پرکاربرد را بیاموزید. کلماتی که می‌توانید با آنها مکالمه را شروع کنید یاد بگیرید. شروع مکالمه در یادگیری یک زبان جدید بسیار مهم است. هرچه زودتر بتوانید صحبت کنید، انگیزه بیشتری خواهید داشت و پیشرفت شما سریع‌تر خواهد بود.

مثلا با سلام شروع کنید. فرض کنید یکی از دوستانتان را همین الان در خیابان می‌بینید. مکالمه خود را چگونه آغاز می‌کنید؟ مطمئن شوید که عباراتی که در این مرحله برای یادگیری انتخاب می‌کنید کوتاه و ساده باشند. تشکر و عذرخواهی از دیگر عبارات پرکاربردی است که در مکالمات روزمره با آنها مواجه می‌شوید. آنها را در لیست خود قرار دهید. سپس خودتان را معرفی کنید. در این مرحله باید نام، شغل، تحصیلات و علایق خود را به زبان روسی بگویید.

همچنین نام دستگاه‌هایی که هر روز با آنها سر و کار دارید را یاد بگیرید. حتی می‌توانید نام برخی از آنها را روی کاغذ بنویسید و روی دستگاه‌ها بچسبانید. هر بار که چشم شما به دستگاه‌ها افتاد، نام آنها را با صدای بلند تکرار کنید. خوب است که نام آنها را در ذهن مرور کنید، اما تکرار کلمات با صدای بلند در یادگیری تلفظ و بهبود مهارت‌های گفتاری بسیار موثر است.

کلمات مشترک فارسی و روسی را پیدا کنید

کلماتی در زبان فارسی وجود دارد که از روسی گرفته شده است. اما در زبان روسی کلماتی نیز وجود دارد که از فارسی گرفته شده است. به هر حال، کلماتی وجود دارد که شما از قبل می‌دانید. خوب است نوشتن آنها را تمرین کنید و حروف را سریع‌تر از این طریق یاد بگیرید.

دستور زبان روسی را یاد بگیرید

گرامر روسی از Case Grammar استفاده می‌کند که بر ظرفیت فعل در ساختار جمله تمرکز دارد. بنابراین با آنچه در فارسی و انگلیسی می‌بینیم کمی متفاوت است، اما در لاتین، یونانی و آلمانی استفاده می‌شود. بهتر است گرامر روسی را به تدریج یاد بگیرید. بنابراین، هنگامی که شروع به یادگیری زبان روسی می‌کنید، برای آن برنامه ریزی کنید. برای یادگیری آن عجله نکنید و خوب تمرین کنید.

در زبان روسی، مانند بسیاری از زبان‌های دیگر، اسم‌ها دارای جنسیت هستند. البته خوشبختانه در این زبان می‌توانید قوانینی را برای تشخیص جنسیت برخی از اسم‌ها یاد بگیرید. در موارد دیگر، بهتر است هنگام یادگیری کلمه، جنسیت را از همان ابتدا به خاطر بسپارید. زبان روسی برای اسم‌ها سه جنسیت دارد: مؤنث، مذکر و خنثی.

از یک معلم حرفه‌ ای کمک بگیرید

اگر می‌خواهید سریع‌تر پیشرفت کنید، می‌توانید از فردی که در زبان روسی حرفه‌ای است کمک بگیرید. چندین گزینه برای این روش وجود دارد. شما می‌توانید در کلاس‌های عمومی آموزشگاه زبان روسی شرکت کنید. در این مورد، به یاد داشته باشید که قبل از ثبت نام برای رسیدن به سطح مورد نظر خود بپرسید چند ترم باید در کلاس شرکت کنید و علاوه بر آن، مطمئن شوید که منابعی که برای تدریس استفاده می‌کنند به روز هستند.

همچنین می‌توانید از کمک یک معلم مجرب بهره مند شوید. کلاس خصوصی سرعت یادگیری شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، معلم زبان روسی به طور مداوم با شما صحبت می‌کند و شما فرصت بیشتری برای تمرین مکالمه در کلاس خصوصی نسبت به هر حالت دیگری دارید. شما همیشه می‌توانید به یک منبع قابل اعتماد برای عیب یابی و حل سوالات خود دسترسی داشته باشید.

موسسه زبان ایرانیان، به عنوان بهترین آموزشگاه زبان روسی در اصفهان به شما امکان می‌دهد با معلمان مجربی که به صورت خصوصی زبان روسی را تدریس می‌کنند ارتباط برقرار کنید. با شرکت در کلاس خصوصی می‌توانید به طور منظم یادگیری زبان روسی را دنبال کرده و از تجربیات اساتید برجسته این زبان بهره‌مند شوید. بر اساس علاقه خود می‌توانید در کلاس‌های آنلاین یا حضوری شرکت کنید. شرکت در کلاس آنلاین باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما می‌شود و با شرکت در کلاس حضوری این امکان را دارید که با استاد زبان روسی خود به صورت چهره به چهره ارتباط برقرار کنید.

از دوره ‌های آنلاین استفاده کنید

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، می‌توانید از دوره‌های آنلاین انگلیسی به روسی برای یادگیری زبان روسی استفاده کنید. دوره‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با پرداخت هزینه در آنها شرکت کنید، اما تعدادی دوره رایگان نیز توسط موسسات معتبر ارائه می‌شود.

به زبان روسی گوش کنید

بهبود مهارت شنیداری شما نیز بسیار مهم است. برای این شما می‌توانید به آهنگ‌های روسی گوش دهید. آلبومی از آهنگ‌های مورد علاقه خود بسازید، متن آن را پیدا کنید و هنگام گوش دادن به آهنگ به کلمات و تلفظ آن توجه کنید. شما می‌توانید این آهنگ‌ها را هنگام انجام کارهای خانه، غذا خوردن یا در جاده گوش دهید و اجازه دهید گوش‌هایتان به شنیدن زبان روسی عادت کند. حتی بهتر است خودتان با آن زمزمه کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های بسیار خوب گوش دادن به پادکست‌های زبان روسی است. خوشبختانه پادکست‌های متعددی با هدف یادگیری زبان روسی ساخته شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با وجود بهبود مهارت‌های شنیداری، چیزهای زیادی را یاد بگیرید.

مطالعه کنید

خواندن به زبان روسی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر با سیستم نوشتاری و دستور زبان آن آشنا شوید. برای شروع به سراغ کتاب‌های داستان کودکان بروید. در کتاب‌های کودکان از کلمات و افعال ساده و جملات کوتاه استفاده می‌شود، بنابراین برای کسانی که تازه با زبان روسی آشنا هستند مناسب است. رمان‌های روسی زبان یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در یادگیری این زبان موثر باشد.

هنگامی که بر آن مسلط شدید، گهگاه به زبان روسی در وب بگردید، اخبار را بخوانید و موارد جدیدی در مورد زبان روسی و فرهنگ روسی بیاموزید و سپس لذت خواندن شاهکارهای ادبیات جهان را از خود دریغ نکنید. بسیاری از بهترین نویسندگان روسی نیز داستان‌های کوتاهی دارند. می‌توانید با داستان‌های کوتاه شروع کنید. آنتون چخوف، داستایوفسکی، بولگاکف، پوشکین، تولستوی و ماکسیم گورکی داستان‌های کوتاه بسیار خوبی دارند که می‌توانید در حین یادگیری زبان روسی از آنها لذت ببرید.

همانطور که مهارت‌های خواندن خود را بهبود می‌بخشید، به نوشتن خود نیز توجه کنید. آن را هم تمرین کنید. یک صفحه کلید روسی روی تلفن همراه خود نصب کنید. پس از خواندن هر داستان سعی کنید خلاصه آن را بنویسید یا بگویید. فرقی نمی‌کند به کدام سمت، می‌توانید آن را در یک صفحه بنویسید، یا تایپ کنید، شاید ترجیح می‌دهید آن را با صدای بلند بگویید و صدای خود را ضبط کنید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید داستان را به صورت شفاهی بازگو کنید، ضبط آن و مدتی گوش دادن به آن بسیار موثر است.

به زبان روسی صحبت کنید

شروع صحبت به زبان روسی بسیار مهم است. هر چه زودتر این کار را انجام دهید؛ یعنی به محض یادگیری چند عبارت ساده برای برقراری ارتباط این کار را شروع کنید. می‌توانید با تمرین در آینه شروع کنید، اما حتما با صدای بلند تمرین کنید.

بهترین راه تمرین این است که یک روسی زبان بومی پیدا کنید و با آنها صحبت کنید. برای این کار می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و اپلیکیشن‌های طراحی شده برای این منظور استفاده کنید.

لذت ببرید و زبان روسی را یاد بگیرید

یادگیری زبان روسی را با سرگرمی خود ترکیب کنید. به عنوان مثال، اگر به بازی‌های گروهی یا ویدیویی علاقه دارید، با روس‌ها بازی کنید. تماشای یک فیلم یا برنامه تلویزیونی روسی؛ مخصوصا فیلم‌های به روز به شما کمک زیادی می‌کنند. فیلم‌ها منبع خوبی از کلمات و عبارات رایج در بین مردم هستند. اگر هنوز مبتدی هستید، فیلم‌هایی را با زیرنویس فارسی یا انگلیسی تماشا کنید. در مراحل بعدی می‌توانید از زیرنویس روسی استفاده کنید.

سفر به روسیه

یکی از تکنیک‌های عالی برای یادگیری هر زبانی غوطه ور شدن در آن است. بنابراین اگر می‌توانید خود را در چنین موقعیتی قرار دهید، دریغ نکنید. روسیه یک کشور آسیایی است، بنابراین سفر به آن برای ما ارزانتر از کشورهای اروپایی خواهد بود. بنابراین اکنون می‌توانید برای سفر به روسیه پس انداز کنید. از کشور دیدنی و تاریخی روسیه لذت ببرید و زبان روسی خود را امتحان کنید.

سخن پایانی

یادگیری زبان روسی به زمان کمی بیشتر از زبانی مانند انگلیسی نیاز دارد. اما این زبان نیز قوانین خاص خود را دارد و با کمی تمرین و پشتکار می‌توانید به آن مسلط شوید. با یادگیری زبان روسی به قلب یکی از ابرقدرت‌های جهان در شرق می‌رسید و البته می‌توانید از خواندن شاهکارهای ادبیات روسیه که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد لذت ببرید.