آموزش زبان روسی از ابتدا تا انتها

تحقیقاتی در زمینه یادگیری زبان خارجی انجام شده است که چندین گام اساسی برای یادگیری سریع، آسان و بدون دردسر روسی را نشان می‌دهد. این راه حل‌ها را برای زبان‌های دیگر نیز آموزش داده‌ایم، اما در مورد زبان روسی وضعیت کمی متفاوت است. دلیل اصلی این است که زبان روسی از نظر ساختاری متفاوت و از جهاتی شبیه به زبان انگلیسی است. این مراحل به شرح زیر هستند: 

هدف گذاری کنید

برای پرشور بودن، باید دلیل قانع کننده‌ای برای یادگیری زبان داشته باشید. قبولی در امتحان دلیل کافی قانع کننده نیست. همچنین یافتن شغل دلیل کافی نیست. برای انجام آن به یک دلیل بزرگ نیاز دارید. اگر انگیزه شما می‌تواند پول باشد، تصور کنید زبان روسی چگونه می‌تواند شما را ثروتمند کند. خانه رویایی، ماشین رویایی و زندگی رویایی خود را تجسم کنید. اگر عشق انگیزه شماست، تصور کنید چه افراد فوق العاده‌ای را می‌توانید در کشورهای دیگر ملاقات کنید. به رابطه با خارجی‌های زیبا و جذاب فکر کنید! دلیل خود را روی یک کاغذ بزرگ بنویسید و آن را در اتاق خود بچسبانید.

خواندن و گوش دادن به زبان روسی

وقت خود را برای صحبت کردن و گرامر و واژگان تلف نکنید، در عوض سعی کنید زمان بیشتری را برای گوش دادن و خواندن اختصاص دهید. این یک راه سریع و کارآمدتر نسبت به روش‌های دیگر برای تسلط بر زبان روسی است. همیشه یک کتاب روسی همراه خود داشته باشید و بخوانید. همچنین به داستان‌های کوتاه، درس‌های ویدیویی و مقالات صوتی گوش دهید. اینها درس‌های قدرتمندی هستند و به شما کمک می‌کنند سریع‌تر یاد بگیرید. شما باید رمان‌های روسی سطح مبتدی را بخوانید. وقت خود را به طور کامل با خواندن کتاب‌های درسی تلف نکنید.

حداقل ۴ ساعت تمرین در روز

برای تسلط به زبان روسی در عرض ۲-۳ ماه، شما باید بسیار پیگیر باشید. به عبارت دیگر، شما باید ۸-۱۴ ساعت در روز به تمرین زبان بپردازید. بهتر است ۱ ساعت واژگان بخوانید، ۱ ساعت جلوی آینه مکالمات ساده از روی کتاب را تمرین کنید. سپس به مدت ۲ ساعت به زبان روسی گوش دهید و به مدت ۲ ساعت متون روسی را بخوانید و همین روند را ادامه دهید. 

اگر تمرکز بیشتری روی مکالمه دارید، بیشتر گوش کنید. اما نگران نباشید زیرا خواندن به توانایی گفتاری شما نیز کمک می‌کند. برای برخی، ۲ ساعت مطالعه و شنیدن در روز کافی است. اما اگر می‌خواهید خیلی سریع به زبان روسی مسلط شوید، بهتر است از روشی که توضیح دادیم استفاده کنید.

استفاده از موسیقی خاص

تحقیقات جدید نشان داده است که گوش دادن به موسیقی تمرکز حین مطالعه را بهبود می‌بخشد، بسیاری بر این باورند که نواختن و گوش دادن به انواع خاصی از موسیقی می‌تواند به زبان آموزان کمک کند تا مغزشان عملکرد بهتری داشته باشد. برای این کار باید از موسیقی به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنید، یعنی صدا را روی ۱ یا ۲ نگه دارید و سپس زبان تمرین کنید.

خلاصه نویسی کنید

این روش یکی از جدیدترین روش‌های مطالعه زبان کشف شده در سال‌های اخیر است که یادگیری و سرعت یادگیری را به شکلی منحصر به فرد افزایش می‌دهد. برای این منظور، هر زمان که دو یا سه پاراگراف از زبان را خواندید، نظر خود را به زبان روسی در مورد آن پاراگراف‌ها در ۳-۴ سطر بنویسید یا خلاصه کنید. همیشه یک فضای خالی در کنار یادداشت‌های خود در دفترچه خود بگذارید تا تفسیر خود را از آن موضوع بنویسید. بعداً هنگام خواندن مجدد همان مطلب در همان زمان، همان پاراگراف و ۳-۴ خط را مرور کنید تا تأثیر آن را به وضوح ببینید!

زمان بندی صحیح مرور کردن

اولین باری که یک زبان جدید را مطالعه می‌کنید، اگر یک بار در ۲۴ ساعت آینده همان مطلب را مرور کنید، تا ۸۰ درصد از آنچه را که به تازگی یاد گرفته‌اید حفظ خواهید کرد. بعد از یک هفته، تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطالب، می‌توانید همه آن را بدون فراموشی به خاطر بسپارید. این مطلب به مدت ۳۰ روز در ذهن شما باقی خواهد ماند. بعد از چهل روز اگر دوباره همان مطلب را بخوانید تا ۶ ماه در ذهن شما باقی می‌ماند! بنابراین یک بار در شبی که آن را یاد می‌گیرید، یک بار در هفته بعد و یک بار چهل روز بعد آن را مرور کنید.

تمرین کردن با صدای بلند

یک راه عالی برای بهبود زبان روسی این است که هر زمان که می‌توانید متون را با صدای بلند بخوانید. حتی اگر اشتباه کنید، خواندن با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به زبان روسی صحبت کنید. برای خواندن با صدای بلند از کتاب یا روزنامه یا هر چیزی به زبان روسی استفاده کنید. 

حتی اگر همه کلمات را متوجه نشدید، این باعث می‌شود که زبان و مغز شما صحبت کردن کلمات روسی را تمرین کند و متوجه خواهید شد که وقتی روسی صحبت می‌کنید می‌توانید جملات خود را سریع‌تر و آسان‌تر بیان کنید. 

پرکاربردترین عبارات زبان روسی را یاد بگیرید

اگر در اینترنت عبارات پرکاربرد زبان روسی را جستجو کنید، نتایج زیادی خواهید یافت. (البته نه در سایت‌های فارسی زبان). پس در وبسایت‌های معتبر، پرکاربردترین عبارات زبان روسی را یاد بگیرید.

زبان روسی دارای تلفظ ثابت است

این بدان معنی است که تمام ۳۳ حرف الفبای روسی همانطور که دیده می‌شوند تلفظ خواهند شد و هر کجا کلمات قرار می‌گیرند همانطور که هستند تلفظ می‌شوند. (مثل انگلیسی نیست که مثلا دوچرخه نوشته شود اما حرف e تلفظ نشود، بنابراین تلفظ آن به روسی راحت‌تر از انگلیسی است). بنابراین نیازی به تحقیق و صرف زمان برای نحوه تلفظ هر کلمه ندارید. تنها نکته گوش دادن به فایل‌های صوتی و نرم‌افزارهای معتبر برای مشاهده تفاوت در کشش صداها و نحوه تلفظ طبیعی آنهاست. در نتیجه در یادگیری تلفظ کلمات مشکلی نخواهید داشت و فقط باید وقت زیادی را صرف گوش دادن به هر چیزی به زبان روسی کنید.

برای یادگیری بهتر لغات روسی از متون استفاده کنید

همانطور که در آموزش زبان اسپانیایی اشاره کردیم برای یادگیری بهتر لغات زبان‌های جدید ابتدا باید فلش کارت یا هر چیزی که معمولا همراه خود دارید تهیه کنید. کنار این کلمات یک جای خالی بگذارید تا بعدا توضیحات لازم را اضافه کنید. سپس اشکال مختلف اسم، فعل و قید کلمه را بنویسید و در نهایت آن را در یک جمله قرار دهید و یاد بگیرید. کلمات را به تنهایی حفظ نکنید و آنها را در جمله‌های مختلف به کار ببرید.

کلماتی که از فارسی یا انگلیسی گرفته شده‌اند را بیابید

مانند بسیاری از زبان‌ها، زبان روسی نیز بسیاری از کلمات خود را از زبان‌های دیگر قرض گرفته است. برای مثال کلمه Parkovat از کلمه انگلیسی to park گرفته شده یا adoptirovat به عاریت گرفته شده است و به معنای پذیرفتن خواهد بود. بنابراین یادگیری زبان روسی برای کسانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند آسان‌تر است.

کلمات را در جملات جایگزین کنید

نکته جالبی در زبان روسی وجود دارد: جای کلمات دائماً در جملات تغییر می‌کند و این همان کاری است که خود روسی زبانان انجام می‌دهند، بدون تغییر معنی! به عنوان مثال در زبان روسی جمله “گربه موش را گرفت” را می‌توان به ۶ روش مختلف بیان کرد و هر شش حالت صحیح است. پس حتما سعی کنید حالت‌های مختلف جملات را یاد بگیرید.

چند قواعد گرامری زبان روسی را کشف کنید

در زبان روسی، گرامر بسیار آسان است. ما فقط چند استثناء گرامری داریم. اگر از ابتدا آنها را کشف کنید، یادگیری گرامر روسی برای شما آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، در زبان روسی، این اسم است که جنسیت را تعیین می‌کند.

در محیط باشید

منظور از محیط آموزشی فقط کلاس‌های آموزش روسی نیست. به عنوان مثال، اگر شرایط لازم را دارید به روسیه سفر کرده و با مردم محلی صحبت کنید. سوال بپرسید و بسیار باهوش باشید و صحبت کنید. به اخبار روسیه گوش دهید، مجلات آنها را بخوانید، به فایل‌های صوتی و مکالمات در یوتیوب گوش دهید (اول با زیرنویس و سپس بدون زیرنویس).

اگر می‌خواهید زبان روسی را برای کار، تحصیل یا مسافرت یاد بگیرید، ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای یادگیری سریع و آسان، استفاده از نرم افزارهای آموزشی معتبر و آزمایش شده است.

سایر نکات آموزش زبان روسی از ابتدا تا انتها

سایر نکات برای آموزش زبان روسی از ابتدا تا انتها به شرح زیر است: 

  • یک دفتر خاطرات یا وبلاگ به زبان روسی داشته باشید.
  • جلوی آینه یا هرجای دیگر با خودتان روسی صحبت کنید. خیلی زیاد این کار را انجام دهید!
  • هنگامی که بیکار هستید به آهنگ‌های روسی گوش دهید.
  • به رادیو روسی زبان گوش دهید. 
  • تا جایی که می‌توانید داستان‌های کوتاه روسی بخوانید.
  • یک دوست روسی زبان را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و با او چت کنید.
  • بازی‌های رایانه‌ای یا موبایلی روسی انجام دهید. 

سخن پایانی

زبان روسی یکی از جالب‌ترین زبان‌ها در بین زبان‌های رایج است، اما آیا تا به حال سعی کرده‌اید زبان روسی را بدون معلم و خودآموز یاد بگیرید؟ این زبان با الفبا و فرم نوشتاری خاص خود، تلفظ جالب و غیره توانسته جایگاه ویژه‌ای در دنیای آموزش زبان به دست آورد و البته دلیل اهمیت این زبان علاوه بر جذابیت و شیرینی، کاربردی بودن آن در دنیای اقتصاد، تجارت و مسائل ارتباطی با نهادهای مهم بین المللی است؛ در صورتی که علاقه‌مندید زبان روسی را یاد بگیرید، آموزشگاه زبان ایرانیان به عنوان بهترین آموزشگاه زبان روسی در اصفهان، می‌تواند در این مسیر، همراه شما باشد.