آموزش زبان ترکی از ابتدا

زبان ترکی استانبولی مانند زبان‌های فنلاندی و مجارستانی از شاخه زبان‌های آلتایی از خانواده زبان‌های اورال آلتایی است. ترکی و زبان‌های مشابه را زبان اوغوزی می‌گویند. ترکی، آذری، قزاقی، قرقیزی، تاتاری، ترکمنی، ازبکی و بسیاری از زبان‌هایی که در بالکان تا آسیای مرکزی، غرب چین و جنوب سیبری صحبت می‌شوند، زبان‌های اوغوز نامیده می‌شوند.

تاریخچه زبان ترکی

تاریخچه زبان ترکی به سه دسته تقسیم می‌شود: ترکی قدیم (از قرن هفتم تا سیزدهم)، ترکی میانه (از قرن سیزدهم تا بیستم) و ترکی جدید که از قرن بیستم به بعد در ترکیه صحبت می‌شود. در زمان امپراتوری عثمانی، عربی و فارسی وارد زبان ترکی شد و تقریباً ۸۸ درصد از کلمات زبان ترکی ترکیبی از فارسی و عربی است. این زبان را ترکی عثمانی می‌نامیدند که زبان تحصیلکردگان، دربار و سطح بالای جامعه بود. زبان اصیل ترکی به زبان بازار خیابانی تعبیر می‌شد که فقط مردم عادی به آن صحبت می‌کردند. در آن زمان ترکی عثمانی به خط فارسی نوشته می‌شد.

در سال ۱۹۲۸ نهضت زبان توسط کمال آتاتورک اتفاق افتاد که طی آن خط ترکی از فارسی به لاتین تغییر کرد و کلمات ترکی با کلمات عربی و فارسی جایگزین شدند. برخی از واژه‌های ترکی منسوخ برگردانده شده و برخی کلمات جدید ایجاد می‌شود.

چرا باید زبان ترکی را یاد بگیریم؟ 

ترکی استانبولی امروزه یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای یادگیری در بین ایرانیان است. ترکیه با توجه به شرایطی که دارد مقصد بسیاری از افراد برای مقاصد مختلف از جمله سفر، تحصیل و کار است. بنابراین یادگیری این زبان می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. با یادگیری این زبان می‌توانید موقعیت‌های شغلی مناسبی در زمینه‌های مختلف بدست آورید و کسب و کار خود را پیشرفت و توسعه دهید.

ترکی استانبولی یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است، یکی از دلایل آن اشتراک این زبان با فارسی و عربی بوده و همچنین این زبان به گونه‌ای است که شما هر چه می‌نویسید را می‌خوانید و در نتیجه آن را به راحتی یاد می‌گیرید. درواقع یادگیری این زبان برای شما آسان خواهد بود.

بسیاری از مردم به ترکی استانبولی صحبت می‌ کنند

زبان ترکی استانبولی توسط ۸۰ میلیون نفر ساکن در کشورهای مختلف با ملیت‌هایی مانند ترک، ارمنی و کرد با نظم شگفت انگیزی صحبت می‌شود و تنها چند گروه قومی در این کشور وجود دارند. می‌توانید در منطقه ۸۰۰۰ کیلومتری ترکیه سفر کنید و متوجه تغییر لهجه مردم آن نشوید.

همچنین بسیاری از افراد ترک زبان در خارج از کشور وجود دارند. به عنوان مثال، در بلغارستان تقریباً ۱۰ درصد از کل جمعیت را ترک‌ها تشکیل می‌دهند. آلمان، مقدونیه، بریتانیا وغیره دارای جمعیت قابل توجهی از ترک زبانان هستند که اهمیت یادگیری ترکی استانبولی را افزایش می‌دهد.

زبان ترکی استانبولی دروازه ورود به بسیاری از زبان ‌های دیگر است

زبان ترکی استانبولی با زبان‌های دیگر مرتبط است. زبان‌های متمایز دیگری نیز وجود دارند که به شدت با یکدیگر مرتبط هستند و در بسیاری از موارد این زبان‌ها برای ترک زبانان قابل درک است. با یادگیری این زبان در استانبول می‌توانید با مردم آذربایجان، ترکمنستان و آذری زبان‌های ایرانی، اویغور و افغانستانی دیدار و گفتگو کنید.

ترکیه همه ویژگی‌ های مورد نیاز شما را دارد

برخی از ویژگی‌هایی که ترکیه را به مکانی عالی تبدیل می‌کند: 

  • تاریخ غنی ترکیه: عناصر دوره‌های تاریخی مختلف در ترکیه وجود دارد. از باغ کتاب مقدس عدن (نزدیک شهر مدرن وان) تا گسترش امپراتوری عثمانی، تا نفوذ اسلام در خاورمیانه، ترکیه دارای تاریخ غنی است و کمترین جستجو در این کشور می‌تواند سفری منحصر به فرد و غنی را برای شما رقم بزند.
  • طبیعت بی نظیر ترکیه: سواحل گرم و آفتابی با امکانات تفریحی بی نظیر در کنار آب و هوای معتدل و مرطوب و سایر فعالیت‌ها مانند اسکی وغیره را در ترکیه می‌توانید ببینید. ترکیه یکی از کشورهایی است که به طرز عجیبی همه این موارد را در یک جا دارد. 

ترکی استانبولی یک زبان منحصر به فرد است

زبان ترکی در میان بسیاری از زبان‌ها چالش برانگیز است و ویژگی‌های زیادی دارد که آن را منحصر به فرد می‌کند. ترکی یک زبان مرکب است به این معنی که برای ایجاد کلمات جدید قسمت‌های جدیدی به انتهای یک فرم اصلی اضافه می‌شود.

ترکی نیز یک زبان آوایی است و یادگیری الفبا برای تلفظ صحیح کلمات کافی است. در زبان ترکی کلمه تعریف کننده‌ای وجود ندارد و به سختی می‌توانید استثنایی در زبان ترکی پیدا کنید. تقریباً تمام واژگان در این زبان مبتنی بر قوانین سختگیرانه است.

یادگیری زبان ترکی از ابتدا

امروزه افراد زیادی به دنبال آموزش زبان ترکی و آموزش آنلاین ترکی استانبولی هستند. شاید یک دهه پیش اگر به کسی می‌گفتیم دنبال موسسه آموزش زبان ترکی می‌گردیم، کمی عجیب به ما نگاه می‌کردند. چرا که از نظر ما زبان‌هایی که ارزش یادگیری را داشتند انگلیسی، فرانسوی، آلمانی وغیره بودند، جالب است بدانید در سال‌های اخیر تمایل افراد به سفر و یا حتی مهاجرت به ترکیه چندین برابر شده است. بنابراین تقاضا برای یادگیری و آموزش زبان ترکی افزایش یافته است.

همچنین گروه بیشتری از افراد که امکان، شرایط و هزینه مهاجرت به اروپا و آمریکا را ندارند، نزدیک‌ترین و بی دردسرترین کشور یعنی ترکیه را انتخاب می‌کنند. برای ادامه زندگی در ترکیه و یافتن شغل، دانستن زبان ترکی  یادگیری زبان ترکی استانبولی الزامی است. برخی معتقدند که یادگیری زبان ترکی به دلیل اشتراک فرهنگی و زبانی که با مردم ترکیه داریم کار سختی نخواهد بود.

چند نکته و ترفند اساسی برای یادگیری ترکی استانبولی

چند نکته و ترفند اساسی برای یادگیری ترکی استانبولی به شرح زیر است: 

هر حرف در ترکی صدایی دارد

همانطور که قبلاً گفتیم الفبای ترکی لاتین و دارای ۲۹ حرف است. در این الفبا هیچ اثری از حروف x و w و q مشاهده نمی‌کنید. شما تلفظ خ و ق را در زبان فارسی نخواهید شنید. هر حرفی که در این زبان می‌بینید فقط یک نوع صدا را نشان می‌دهد.

مثلاً در زبان انگلیسی sh دو حرف و یک صدا، صدای ش است. در ترکی چنین چیزی وجود ندارد. به همین دلیل پس از یادگیری خوب الفبای ترکی می‌توانید به راحتی هر چه نوشته شده را بخوانید و تلفظ کنید.

هر حالت یک کلمه جداگانه دارد

در زبان ترکی برای هر حالت یک کلمه جداگانه وجود دارد. مثلاً وقتی از خستگی صحبت می‌کنیم، خستگی روحی با خستگی جسمانی متفاوت است و واژه جداگانه‌ای دارد. مثلاً در فارسی به خواهر، خواهر می‌گوییم و فرقی نمی‌کند بزرگتر باشد یا کوچکتر، اما در ترکی به خواهر بزرگتر آبلا و به خواهر کوچکتر کیزکردش می‌گویند. البته برخلاف اکثر زبان‌های اروپایی یا عربی، در ترکی جنسیت وجود ندارد.

حرف “گ” در ترکی تلفظ نمی‌شود

اگر بخواهیم این زبان را با فارسی مقایسه کنیم، همانطور که در زبان ما حرف و در برخی کلمات مانند خواهر و رویا تلفظ نمی‌شود، در ترکی نیز حرف یوموشک گ تلفظ نمی‌شود. واضح ترین مثال نام رئیس جمهور ترکیه است که در زبان ترکی اردوان تلفظ می‌شود و ما آن را اردوغان یا اردوغان تلفظ می‌کنیم در حالی که حرف g صدا ندارد.

به موسیقی ترکی گوش دهید

از آنجایی که ما اشتراکات فرهنگی با ترکیه داریم و از قدیم الایام به موسیقی و سینمای این کشور علاقه مند بوده‌ایم، برای تقویت زبان ترکی با مشکلات زیادی مواجه نیستیم و می‌توان گفت که یادگیری و آموزش زبان ترکی برای ما ما در مقایسه با زبان‌های انگلیسی و فرانسوی راحت‌تر است.

همیشه به هدفت فکر کن

شروع یادگیری هر زبانی کمی سخت به نظر می‌رسد، اما داشتن انگیزه کافی بر این سختی‌ها غلبه کرده و زبان آموز با ادامه دادن مشتاق کشف جنبه‌های دیگر این زبان جدید خواهد بود. یادگیری این زبان گاهی اوقات ممکن است خسته کننده باشد، با این حال، روزهایی وجود دارد که از انجام کارهایی که دوست داریم خسته می‌شویم. در این شرایط روی نتیجه تمرکز کنید. یادگیری هر زبان جدید شما را به میلیون‌ها نفر دیگر نزدیک می‌کند.

با افراد ترک زبان ارتباط برقرار کنید

می‌توانید دوستانی از کشورهای دیگر پیدا کرده و با آنها معاشرت کنید. از آنجایی که ترکیه در کنار ایران قرار دارد و برای رفتن به این کشور و صرف هزینه‌های زیاد نیازی به ویزا ندارید، برای تمرین و بهبود مهارت‌های زبانی خود به ترکیه سفر کنید و زمان زیادی را در خیابان‌ها و صحبت با مردم بگذرانید. حضور در محیط باعث می‌شود سریعتر پیش بروید. پس حتما اگر شرایط لازم را دارید این فرصت را به خود بدهید.

تماشای فیلم به زبان ترکی

تماشای فیلم‌های ترکی با زیرنویس یکی از بهترین روش‌های آموزش زبان ترکی از ابتدا است. البته چون تماشای فیلم در چنین مواقعی جنبه آموزشی دارد باید کمی متفاوت عمل کرد. یعنی به جای تمرکز بر داستان و سناریو، به دیالوگ‌ها توجه کنید. نوع تلفظ، اصطلاحات و کلماتی که رد و بدل می‌شود را باید بررسی کنید. همچنین یک فیلم را به چند قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را چندین بار تماشا کنید.

از یک آموزشگاه معتبر کمک بگیرید

آموزش زبان ترکی در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته انجام می‌شود. اینکه چقدر طول می‌کشد تا از مبتدی به پیشرفته بروید کاملاً به سبک یادگیری شما و مدت زمانی که به داستان اختصاص می‌دهید بستگی دارد. با انتخاب موسسه زبان ایرانیان برای یادگیری زبان ترکی از فرصت‌های خود استفاده کنید و به آنچه می‌خواهید برسید. به عنوان بهترین آموزشگاه زبان ترکی در اصفهان، موسسه ایرانیان می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل برای شما به حساب آید.

آموزش زبان ترکی از طریق موسسات مختلفی انجام می‌شود، به خصوص که تعداد زبان آموزان ترکی افزایش یافته است، اکثر موسسات آموزشی خدمات مربوط به آموزش زبان ترکی را ارائه می‌دهند. تا جایی که آموزش آنلاین ترکی به سرعت افزایش یافته است و توجه ویژه‌ای به این موضوع می‌شود.

سخن پایانی

بیش از ۷۰ میلیون نفر در جهان به زبان ترکی صحبت کرده که بیشتر آنها در ترکیه و قبرس زندگی می‌کنند. ترکیه یک مقصد گردشگری و تجاری برای بسیاری از ایرانیان است. بنابراین، عجیب نیست که زبان ترکی در لیست چیزهایی که باید یاد بگیرید قرار داده شود. برای یادگیری زبان ترکی، یادگیری الفبا شروع خوبی است. با دانستن حروف الفبا می‌توانید به راحتی کلمات را بخوانید حتی اگر معنی دقیق آنها را متوجه نشده باشید. سپس دستور زبان و ساختار جمله را یاد بگیرید. مطمئن باشید با کمی تمرین می‌توانید ترکی صحبت کنید. انتخاب یک موسسه خوب مانند موسسه زبان ایرانیان نیز در این زمینه به شما کمک زیادی می‌کند.