آموزش زبان اسپانیایی از ۰ تا ۱۰۰

مطالعات و تحقیقات مختلفی انجام شده است تا بهترین روش‌های یادگیری سریع‌تر زبان‌های مختلف از جمله اسپانیایی را به ما نشان دهند. راهکارهایی هستند که سایت iwillteachyoualanguage.com اخیرا ارائه کرده است. این مقاله بهترین راه برای یادگیری موثر زبان اسپانیایی از ۰ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد. پس با ما همراه باشید.

چه مدت طول می ‌کشد تا فارسی زبانان اسپانیایی را یاد بگیرند؟ 

طبق جدول ارائه شده توسط FSI، زبان اسپانیایی پس از زبان‌های چینی و ژاپنی (سخت) در رده زبان‌های متوسط برای یادگیری قرار می‌گیرد. اگر انگلیسی یا فرانسوی بلد باشید، حدود ۱۲ ماه طول می‌کشد تا با ۴ ساعت مطالعه در روز در زبان اسپانیایی (به دلیل شباهت‌های انگلیسی و فرانسوی به اسپانیایی) به سطح متوسط برسید.

اما اگر به زبان انگلیسی و فرانسه تسلط ندارید، معمولا برای ما ایرانی‌ها حدود ۱۵ ماه با ۴ ساعت در روز مطالعه طول می‌کشد تا به سطح متوسط اسپانیایی برسیم. در صورت استفاده از ترفندهای زیر زمان یادگیری شما به ۶ ماه کاهش می‌یابد!

ترفندهای آموزش زبان اسپانیایی از ۰ تا ۱۰۰

ترفندهای آموزش زبان اسپانیایی از ۰ تا ۱۰۰ به شرح زیر است:

هدف گذاری کنید

به خاطر داشته باشید که چرا تصمیم گرفتید اسپانیایی بخوانید. برخی از اهداف مثال برای یادگیری اسپانیایی عبارتند از: 

  • توانایی درک فیلم‌های زبان اصلی بدون زیرنویس
  • امکان مکالمه با یک دوست اسپانیایی زبان
  • سفر به کشورهای خارجی به عنوان توریست

اهداف زیادی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید، بنابراین یکی که برای شما مهم است را انتخاب کنید. هدف خود را روی کاغذ سفید A3 بنویسید و آن را در اتاق خود بچسبانید.

یک روش مرور جالب

بهترین راه برای یادگیری اسپانیایی این است که اولین باری که یک زبان جدید (مثلاً یک کلمه) را مطالعه می‌کنید، اگر یک بار در ۲۴ ساعت آینده همان مقاله را مرور کنید، تا ۸۰ درصد از آنچه دارید حفظ خواهید کرد. بعد از یک هفته، تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطالب، می‌توانید همه آن را بدون فراموشی به خاطر بسپارید. این مطلب به مدت ۳۰ روز در ذهن شما باقی خواهد ماند. بعد از چهل روز اگر دوباره همان مطلب را بخوانید تا ۶ ماه در ذهن شما باقی می‌ماند! بنابراین یک بار شبی که مطالب را یاد می‌گیرید، یک بار در هفته بعد و یک بار چهل روز بعد مرور کنید.

تصمیم بگیرید که از چه ابزاری استفاده کنید

قدم بعدی شما یافتن ابزارهایی است که به شما در یادگیری نحوه مطالعه اسپانیایی کمک می‌کند. ابزارهای زیادی در میان رایج ترین منابع برای یادگیری اسپانیایی وجود دارند. هر کدام از این ابزارها مزایا و معایبی دارند که باید انها را بررسی کنید. در حین یادگیری و مطالعه؛ شما به احتمال زیاد از بیش از یک ابزار استفاده خواهید کرد.

نرم افزار خودآموز

یکی دیگر از گزینه‌های یادگیری زبان، برنامه‌های خودآموزی مانند Rosetta Stone و Duolingo هستند. این نرم افزارها به شما برنامه درسی و ساختاری می‌دهند که باید دنبال کنید. اما معلمی ندارند که شما را راهنمایی کند. این روش ارزان تر است و به شما امکان می‌دهد در هر جایی که می‌خواهید مطالعه کنید. 

نکات مثبت

  • شما می‌توانید در هر جایی که بخواهید مطالعه کنید.
  • ارزان تر از معلمان خصوصی و کلاس‌های زبان (حتی برخی از آنها رایگان هستند).
  • ساختار و درس‌های از پیش آماده شده را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکات منفی

  • کیفیت آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • در این برنامه‌ها سفارشی سازی کمی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد.
  • بعضی‌ها وقتی معلم واقعی ندارند انگیزه آنها کاهش می‌یابد.

کتاب‌ های درسی

یک کتاب درسی می‌تواند راهی عالی برای کمک به بهبود مهارت‌های زبان اسپانیایی شما و بهترین کتاب‌ها باشد. مهارت‌های مختلف و با تمرینات و تست‌های منظم را به شما می‌آموزد و یادگیری تعاملی ایجاد می‌کند. کتاب‌های درسی خوب شامل کلیپ‌های صوتی نیز می‌شوند، بنابراین می‌توانید مهارت‌های شنیداری و گفتاری را نیز تمرین کنید.

با این حال، مراقب باشید که زیاد به کتاب درسی اعتماد نکنید. خواندن کتاب درسی یکی از ساده‌ترین راه‌های مطالعه است و می‌تواند شما را وسوسه کند که به جای انجام فعالیت‌هایی مانند نوشتن یا صحبت کردن به زبان اسپانیایی، فقط روی یک صندلی بنشینید و چند صفحه از کتاب را بخوانید. 

نکات مثبت

  • این یک راه عالی برای یادگیری و مرور قوانین گرامر است.
  • شما می‌توانید کتاب درسی را در هر کجا و هر زمان که بخواهید مطالعه کنید.
  • کتاب ها معمولا شامل تست‌ها و امتحاناتی هستند که می‌توانید پیشرفت خود را بررسی کنید.
  • کتاب‌ها مقرون به صرفه هستند.

نکات منفی

  • نسبت به یادگیری تعاملی؛ کمی منفعل‌تر است.
  • نمی‌توانند تمرین زیادی در صحبت کردن به زبان اسپانیایی ارائه دهند.
  • می‌تواند خسته کننده باشد و باعث بی‌انگیزگی شوند.

پادکست (فایل‌های صوتی)

گوش دادن به پادکست‌ها یک راه عالی برای بهبود مهارت‌های شنیداری اسپانیایی شما است و می‌توانید به موضوعات مورد علاقه خود گوش دهید. پادکست‌ها؛ فایل‌های صوتی هستند که معمولا مدت زمان آنها معمولا کمتر از یک ساعت است. 

نکات مثبت

  • یک راه عالی برای تمرین مهارت‌های شنیداری.
  • معمولاً می‌توانید پادکست‌هایی را پیدا کنید که مورد علاقه شما نیز هستند.
  • شما می‌توانید در هر مکان و هر زمان به آن فایل‌ها گوش دهید.
  • اکثر آنها رایگان هستند.

نکات منفی

  • در مورد فعالیت و مطالعه؛ منفعل است.
  • فقط می‌تواند مهارت شنیداری شما را افزایش دهد.

فلش کارت ها

فلش کارت‌ها ابزار دیگری هستند که می‌توانید به لیست منابع اسپانیایی خود اضافه کنید. شما حتی می‌توانید کارت‌های خود را با استفاده از فلش کارت‌های خالی موجود در بازار بسازید. هنگام ساخت فلش کارت می‌توانید در یک طرف کارت کلمه اسپانیایی و در طرف دیگر معنی آن را به زبان مادری خود بنویسید.

همچنین می‌توانید کلمه را به زبان اسپانیایی در یک طرف کارت بنویسید و آن را تعریف کنید. جمله‌ای بنویسید که در سمت دیگر آن کلمه وجود داشته باشد. فلش کارت‌ها راه بسیار خوبی برای یادگیری لغات هستند.

نکات مثبت

  • بهترین راه برای یادگیری کلمات و عبارات جدید.
  • رایگان یا بسیار ارزان.
  • وقتی زمان بسیار کمی دارید؛ می‌توانید از آنها برای تمرین واژگان در مدت زمان کوتاهی استفاده کنید.

نکات منفی

  • نمی‌توان از آن برای مطالعه عبارات پیچیده استفاده کرد.

زبان آموزان دیگر را بیابید

بهترین راه برای یادگیری اسپانیایی این است که با شخص دیگری تمرین کنید! اول از همه اینکه؛ یک شریک در مطالعات شما می‌تواند به شما انگیزه دهد و شما را نسبت به وظایف تحصیلی خود مسئول تر کند، همچنین اگر واقعاً به برنامه خود پایبند باشید پیشرفت میکنید. مطالعه با افراد دیگر به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های زبان اسپانیایی خود را تمرین کنید. مطمئناً می‌توانید با خودتان اسپانیایی صحبت کنید، اما اگر با شخص دیگری صحبت کنید، یاد می‌گیرید که چگونه اسپانیایی صحبت کنید.

حتی اگر زبان اسپانیایی فرد مورد نظر کامل نباشد، شریک تحصیلی شما همچنان می‌تواند در مورد نحوه بهبود اسپانیایی‌تان و اشتباهاتی که ممکن است متوجه آن نشده باشید، به شما مشاوره و بازخورد بدهد. او می‌تواند به شما هشدار دهد و در نهایت، مطالعه با دوستان می‌تواند اسپانیایی را سرگرم کننده تر کند. 

با صدای بلند تمرین کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که زبان آموزان را از بهبود مهارت‌های زبانی خود باز می‌دارد ترس از اشتباه است. ممکن است تمرین با دیگر زبان آموزان اسپانیایی که احتمالاً مرتکب اشتباه می‌شوند آسان‌تر و راحت‌تر باشد. مهم‌ترین نکته این است که به یاد داشته باشید که اشتباه کردن هنگام یادگیری زبان اجتناب ناپذیر است و برای همه اتفاق می‌افتد. سعی کنید طنز را در آن پیدا کنید و به آن بخندید.

مثلا دوستی داشتم که خارج از کشور بود. او در آمریکای مرکزی تحصیل کرد و در حال یادگیری زبان اسپانیایی بود. یک روز سعی کرد به خانواده میزبانش بگوید که از سوسک (کوکاراچا) می‌ترسم، اما در عوض گفت که از قاشق (کوچارا) می‌ترسم. هفته‌ها طول کشید تا بفهمد که چرا خانواده میزبانش همیشه با چنگال به او غذا می‌دهند، اما وقتی متوجه موضوع شد، فقط خندید، مطمئن بود که دیگر این دو کلمه را اشتباه نمی‌گیرد.

زبان را با زندگی روزمره خود ترکیب کنید

هنگام یادگیری زبان اسپانیایی، مهم است که آن را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید. شما می‌توانید در هر درس یا جلسه تمرینی که در برنامه مطالعه خود قرار داده‌اید شرکت کنید، اما اگر تنها کاری که انجام می‌دهید یادگیری زبان است، به هر حال پیشرفت شما کافی نخواهد بود.

هنگام یادگیری هر زبان خارجی، تکرار و ثبات مهم است. سعی کنید اغلب به اسپانیایی فکر کرده و از آن استفاده کنید، حتی اگر فقط برای چند دقیقه یا چند ثانیه باشد.

یادگیری زبان را سرگرم کننده کنید

بهترین راه برای یادگیری اسپانیایی این است که یادگیری را برای خود سرگرم کننده و جذاب کنید. آیا شما عاشق ماشین هستید؟ مجلات ماشین را که به زبان اسپانیایی هستند، تهیه کنید و بخوانید. آیا به ورزش علاقه دارید؟ می‌توانید مسابقات را از تلویزیون دنبال کنید که توسط گوینده اسپانیایی زبان گزارش می‌شود. آیا به خواندن کتاب علاقه دارید؟ ترجمه اسپانیایی کتاب‌های مورد علاقه خود را پیدا کرده و از آن برای تمرین خواندن استفاده کنید. 

موسیقی برای افزایش قدرت مغز

تحقیقات جدید نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می‌تواند تمرکز حین مطالعه را بهبود می‌بخشد، بسیاری بر این باورند که نواختن و گوش دادن به انواع خاصی از موسیقی می‌تواند به زبان آموزان کمک کند تا به فرآیند یادگیری خود سرعت ببخشند. برای این کار باید از موسیقی به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنید، یعنی صدا را روی میزان خیلی کم نگه دارید و سپس زبان را تمرین کنید.

سخن پایانی

زبان اسپانیایی می‌تواند یکی از شیرین‌ترین زبان‌های دنیا برای یادگیری باشد. زبان اسپانیایی را بخشی از زندگی خود قرار دهید. این توصیه ممکن است کمی بیهوده به نظر برسد. اما در واقع یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ممکن برای یادگیری زبان است؛ همچنین در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری این زبان هستید، می‌توانید در بهترین آموزشگاه زبان اسپانیایی در اصفهان، این زبان را به شکل کامل بیاموزید.

اگر مثلاً سه ماه است که اسپانیایی می‌خوانید و مطالعه می‌کنید، گاهی اوقات احساس می‌کنید که نوشتن تکالیف برای شما خسته کننده است. بنابراین، ممکن است کتاب را دور بیندازید و خودتان را جلوی تلویزیون ببرید. بنابراین کمتر نگران یافتن زمانی برای مطالعه زبان اسپانیایی باشید و در عوض آن را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید. این باعث می‌شود که فرآیند یادگیری کمتر استرس زا و لذت بخش‌تر شود؛

سعی کنید تماشای روزانه تلویزیون، یوتیوب و اخبار را به زبان اسپانیایی در برنامه خود قرار دهید. سعی کنید به جوامع محلی اسپانیایی و رویدادهای آنها بپیوندید. به کلاس‌های ارائه شده به زبان اسپانیایی (یوگا، سالسا، نقاشی) بپیوندید. به رویدادها و کارگاه‌هایی بروید که در آن افراد علاقه‌مند به یادگیری اسپانیایی حضور دارند. این بهترین راه یادگیری زبان اسپانیایی از ۰ تا ۱۰۰ است.