پیشینه زبان اسپانیایی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

آنچه امروزه به عنوان زبان اسپانیایی می‌شناسیم، نتیجه توسعه زبان لاتین محاوره‌ای است که در شبه جزیره ایبری در امپراتوری روم غربی صحبت می‌شود. تاریخ زبان اسپانیایی در طول ۱۰۰۰ سال گذشته به مدیترانه و سپس از طریق مستعمرات اسپانیا گسترش یافت. امروزه اسپانیایی زبان رسمی بیش از ۲۱ کشور در سراسر جهان است. 

تاریخچه زبان اسپانیایی

تاریخچه زبان اسپانیایی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: اسپانیایی قدیم – اسپانیایی مدرن

پس از زبان کاستیلی یا اسپانیایی، پس از امپراتوری روم، به تدریج به بخش‌های مرکزی و جنوبی رفت و در برخی موارد با واژگان زبان عربی غنی‌تر شد.

در قرن سیزدهم، اولین تلاش‌ها برای یکسان سازی و استانداردسازی زبان اسپانیایی توسط آلفونسو دهم کاستیلی انجام شد. این شخص آلفونسو السابیو معروف بود. او کاتبانی را استخدام کرد و از آنها خواست تا متون حقوقی، نجوم، قوانین و دیگر متون علمی را بنویسند و بر کار آنها نظارت داشت.

Antony de Barreja اولین دستور زبان اسپانیایی را در سال ۱۴۹۲ نوشت و به ملکه الیزابت ارائه کرد. برخلاف انگلیسی، تاریخ زبان اسپانیایی به سه بخش تقسیم نمی‌شود و به دلیل شباهت‌های اسپانیایی مدرن و اسپانیایی کلاسیک قرون وسطی، کاملاً قابل ردیابی است. آکادمی سلطنتی اسپانیا در سال ۱۷۱۳ برای استانداردسازی زبان اسپانیایی تا حد امکان تأسیس شد. شاید اولین کار مهم این آکادمی چاپ فرهنگ لغت شش جلدی زبان اسپانیایی بین سال‌های ۱۷۲۶ تا ۱۷۳۹ باشد.

ورود زبان اسپانیایی به قاره آمریکا باید در قرن شانزدهم اتفاق افتاده باشد و کشورهای مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای غربی و جنوبی را در بر گرفت و از آن زمان این زبان توانسته با بسیاری از مردم جهان ارتباط برقرار کند.

آشنایی با زبان اسپانیایی

زبان اسپانیایی یا کاستیلی زبانی از خانواده زبان‌های رومی و یکی از پرتکلم‌ترین زبان‌های جهان است. اسپانیایی پس از چینی دومین زبان پرگویش در جهان است و بزرگترین کشور اسپانیایی زبان از نظر تعداد سخنوران است. لازم به ذکر است که در آمریکا حدود ۱۶ درصد از مردم اسپانیایی صحبت می‌کنند و اسپانیایی زبان دوم این کشور است. 

پیشینه زبان اسپانیایی

زبان اسپانیایی کاستیلیا در اواخر قرن سوم قبل از میلاد اختراع شد. توسط رومی‌ها در شبه جزیره ایبری معرفی و پس از مدتی جایگزین بسیاری از زبان‌های بومی این منطقه شد. زبان اسپانیایی از گروه رومی زبان‌های ایتالیایی یا لاتین می‌آید و از اسپانیا و از طریق سیاست‌های استعماری پادشاهی اسپانیا در قرون وسطی اقتباس شد و بر مناطقی مانند آمریکای لاتین و برخی از بخش‌های قاره آفریقا آسیا تسلط یافت. زبان اسپانیایی از دیرباز تحت فشار زبان عربی بوده و کلمات بی شماری را از زبان عربی پذیرفته است.

اسپانیایی زبان رسمی بیش از یک میلیارد نفر در ۴۵ کشور جهان است. با توجه به ارتباط تاریخی – مذهبی که در گذشته بین جهان اسلام و اسپانیا وجود داشت و استقرار فرهنگی بین کشورهای اسلامی و اسپانیا، آموزش زبان اسپانیایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این زبان برای دانشجویانی که با طول دوره تحصیلی ۴ ساله آن را انتخاب می‌کنند جذابیت‌های خود را دارد. در مورد زبان اسپانیایی می‌توان گفت که اگر این زبان، زبان مادری شما نیست، برای موفقیت خود باید علاقه و انگیزه بالایی داشته باشید و در مواجهه با نارسایی‌های ناشی از عدم ارتباط فرهنگی و غیره جایی برای نا امیدی نخواهد بود.

چند نکته در مورد زبان اسپانیایی

در این بخش، چند نکته زبان اسپانیایی می‌تواند کمک بزرگی برای یادگیری بهتر این زبان باشد. این نکات زبان اسپانیایی عمومی بوده و برای همه سطوح قابل استفاده هستند.

  • در زبان اسپانیایی از علامت سوال و علامت تعجب استفاده می‌شود.
  • اسپانیایی یکی از آوایی ترین زبان‌های جهان است.
  • گاهی اوقات یک خط شکسته روی مصوت‌های زبان اسپانیایی قرار می‌گیرد.
  • در زبان اسپانیایی، علاوه بر علامت نقل قول استفاده شده در زبان اسپانیایی، از کاراکترهای دیگری نیز برای نقل قول استفاده می‌شود.
  • زبان اسپانیایی دارای اختصارات زیادی است.
  • در حروف اسپانیایی از کاما در بخش تبریک استفاده می‌شود.
  • کلمات اسپانیایی با یک حرف شروع می‌شوند و طولانی‌ترین کلمه در زبان اسپانیایی ۲۴ حرف دارد.
  • حروفی که معمولاً به زبان انگلیسی با حروف بزرگ نوشته می‌شوند، همیشه در اسپانیایی حروف بزرگ نوشته نمی‌شوند.

معنی و کاربرد زبان اسپانیایی

زبان اسپانیایی هر روز محبوب‌تر و گسترده‌تر می‌شود، زیرا با ۴۸۳ میلیون گویشور در بیش از ۳۰ کشور جهان، دومین زبان پرگویش در جهان است، بلکه به این دلیل است که این زبان دومین زبان پرگفتار در جهان محسوب می‌شود. طبق آمار موسسات مختلف، دومین زبان پرمخاطب در جهان اینترنت ۴.۲ میلیارد کاربر اینترنت دارد.

علاوه بر این، یکی از محبوب ترین زبان‌ها برای یادگیری در بین دانش آموزان است. تقریباً ۲۲ میلیون نفر در ۱۱۰ کشور اسپانیایی را به عنوان زبان دوم برای یادگیری انتخاب می‌کنند.

در بین این کشورها بیشتر افراد علاقه مند به تحصیل در آمریکا و برزیل هستند. کشورهای همسایه اسپانیا مانند فرانسه، ایتالیا، انگلیس و آلمان نیز میزبان داوطلبان زیادی هستند.

اسپانیایی زبانی برای یادگیری آسان است

اسپانیایی زبانی بسیار روان، شیرین و آسان برای یادگیری است. به عنوان مثال، اسپانیایی هزاران کلمه را با انگلیسی به اشتراک می‌گذارد، که اگر انگلیسی بلد باشید کار شما را بسیار آسان می‌کند.

گرامر اسپانیایی بسیار ساده و آسان است و اسپانیایی دقیقاً همانطور که نوشته شده خوانده می‌شود. اسپانیایی زبانی شیرین و خوش آهنگ است که یادگیری آن می‌تواند دریچه جدیدی به فرهنگ و زندگی جدید باشد!

چگونه اسپانیایی بخوانیم؟ 

برای اینکه شروع خوبی در یادگیری زبان اسپانیایی داشته باشید، باید از ابتدا هدف مشخصی تعیین کنید. سپس اجازه دهید با کمک یک معلم یا مربی اسپانیایی راه را برای خود هموار کنید.

از این پس بهتر است یک تا دو ساعت در روز را به یادگیری این زبان اختصاص دهید و زبان اسپانیایی را زبان گوشی‌ها و برنامه‌های مهم و پرکاربرد موبایل خود کنید. این به شما کمک می‌کند زبان را سریع‌تر یاد بگیرید.

هنگام یادگیری زبان، بهتر است یادگیری اسپانیایی خود را با نیازهای خود تنظیم کنید. زیرا به این ترتیب هم زبان اسپانیایی و هم نیازهای خود را در طول روز یاد خواهید گرفت.

یادگیری زبان اسپانیایی چطور ممکن است؟ 

اگر دانشجوی بازرگانی و همچنین علاقه مند به یادگیری زبان اسپانیایی هستید، این یادگیری را از طریق مکالمه مدیریتی، خواندن مجلاتی با موضوع مشابه و به همان زبان یا خواندن فیلم‌ها و کتاب‌های مشابه به زبان اسپانیایی یاد بگیرید.

هنگام یادگیری زبان اسپانیایی، به رادیو گوش دهید، فیلم‌های محلی تماشا کنید و آهنگ‌های مربوط به کشور را در برنامه‌های خود گوش دهید تا مهارت‌های شنیداری و خواندن خود را تقویت کنید!

از زمان مرده خود برای یادگیری این زبان استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگامی که از سر کار به خانه می‌روید یا هنگام آشپزی یا تمیز کردن خانه، به فایل‌های صوتی اسپانیایی گوش دهید. با اسپانیایی زندگی کنید و این زبان را بخشی از زندگی خود قرار دهید.

دوره توسعه و ثبات زبان اسپانیایی

پس از پیروزی امپراتوری مسیحی در شمال ایبرو بر مسلمانان، لهجه اسپانیایی-کاستیلیایی در این شبه جزیره غالب شد. با خروج تدریجی مسلمانان از اسپانیا و افزایش قدرت امپراتوری اسپانیا، زبان کاستیلی به تدریج به زبانی قدرتمند تبدیل شد. اولین پادشاه اسپانیایی که تلاش کرد گرامر و واژگان را یکسان و زبان اسپانیایی را استاندارد کند، آلفونسو X نام داشت. او و جانشینانش استفاده از زبان‌های لاتین و عربی را در نهادهای قضایی و دولتی ممنوع کردند تا به زبان اسپانیایی اجازه گسترش بیشتر داده شود. 

از آن زمان، دولتمردان اسپانیا سیاست استعمار را در پیش گرفتند. کاوشگران و دریانوردان اسپانیایی از اقیانوس اطلس عبور کرده و آمریکا را در قرن پانزدهم در زمان پادشاهی فردیناند پنجم کشف کردند. در قرن شانزدهم، اسپانیا قدرتمندترین و مرفه‌ترین کشور جهان بود، دایره قدرت آن مناطق بسیاری را در بر می‌گرفت که اکنون در آن وجود دارد. ایالات متحده، مکزیک، آمریکای مرکزی، بزرگترین بخش آمریکای جنوبی و شامل فیلیپین در قرن هفدهم، ادبیات اسپانیایی با نوشتن دن کیشوت ادامه یافت. سروانتس در این رمان مجلل و مفصل با شخصیت پردازی منحصر به فرد خود راه را برای گسترش ادبیات اسپانیایی هموار کرد. 

سخن پایانی

اگرچه اکثر مناطق استعماری اسپانیا در صد سال گذشته مستقل شده‌اند، اما زبان اسپانیایی میراث دوران استعمار در آمریکای لاتین باقی مانده است. اسپانیایی زبانی پویا است و خیلی سریع با تغییرات سازگار می‌شود. یادگیری زبان اسپانیایی برای افرادی که با زبان‌های رومی آشنایی دارند بسیار آسان است و هر ساله افراد زیادی در سراسر جهان شروع به یادگیری این زبان به عنوان زبان دوم می‌کنند. اگر به دنبال یک آموزشگاه زبان اسپانیایی در اصفهان می‌گردید، موسسه ایرانیان می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل برای آموزش شما به حساب آید.

در حال حاضر بیش از ۳۹۹ میلیون گویشور در ۳۰ کشور در سراسر جهان به آن صحبت می‌کنند، اسپانیایی چهارمین زبان پرگویش پس از چینی، هندی و انگلیسی است. اسپانیایی زبان دوم ۸۹.۵ میلیون نفر در سراسر جهان است. مکزیک با ۱۰۳ میلیون سخنران، بزرگترین جامعه اسپانیایی زبان (زبان مادری مکزیک) را در جهان دارد. چهار جامعه بزرگ اسپانیایی زبان در کلمبیا با ۴۱ میلیون نفر، اسپانیا با ۳۸.۸ میلیون نفر، آرژانتین با ۳۸.۸ میلیون نفر و ایالات متحده با ۳۴.۲ میلیون نفر (براساس سرشماری سال ۲۰۱۰) هستند.