معرفی زبان آلمانی

تاریخچه زبان آلمانی و پیشینه‌ی آن

یادگیری آلمانی در ابتدا می‌تواند ترسناک باشد. برخی از کلمات آنقدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند و تلفظ کلماتی را که حتی نشنیده‌اید غیرممکن می‌کند.

دشواری در کنار آمدن با مفاهیم جدیدی مانند جنسیت کلمات، یادگیری ترتیب کلمات جدید و تسلط بر ساختار عطفی زبان می‌تواند انگیزه را کاهش دهد. در این مقاله به شما نشان خواهم داد که آلمانی زبانی است که دنیایی از امکانات را برای شما باز می‌کند. در این نوشته به بررسی زبان آلمانی و تاریخچه آن می‌پردازیم و بهترین آموزشگاه زبان آلمانی در اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم.

آلمانی یک زبان رایج و محبوب است

شاید فکر کنید که تنها ۸۱ میلیون نفر در یک کشور کوچک اروپایی آلمانی صحبت می‌کنند. اما شما اشتباه می‌کنید، در سراسر جهان صحبت می‌شود، حتی در جاهایی که نمی‌توانید تصور کنید. با احتساب افراد غیر بومی، آلمانی توسط ۲۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان صحبت می‌شود. توانایی برقراری ارتباط با این جمعیت عظیم به معنای فرصت‌های جدید در شغل، سفر، قرار ملاقات، رشد شخصی، عشق و بسیاری از زمینه‌های دیگر است. آلمانی یک زبان یادگیری محبوب برای نوجوانان و کودکان است و دانش‌آموزان آلمانی نیز به آن نیاز دارند.

علاوه بر آلمان، آلمانی زبان اصلی در این کشورها است: 

  • اتریش
  • سوئیس
  • بخش‌هایی از بلژیک

و به زبان‌های اقلیت کشورهای زیر تعلق دارد: 

  • جمهوری چک
  • برزیل
  • ایتالیا
  • لهستان
  • دانمارک
  • مجارستان
  • روسیه
  • نامیبیا

تخمین زده می‌شود که آلمانی زبان مادری حدود ۹۵ میلیون نفر و زبان دوم حدود ۲۵ میلیون نفر است و ۱۰۰ میلیون نفر آلمانی را به عنوان یک زبان خارجی صحبت می‌کنند. آلمانی نه تنها بیشترین گویشوران را در بین هر زبانی در اتحادیه اروپا دارد، بلکه یکی از پرتدریس‌ترین زبان‌ها در اروپا و ایالات متحده است. این بدان معناست که آلمانی زبانی عالی برای یادگیری است زیرا راه‌های زیادی برای استفاده از آن در سراسر جهان وجود دارد.

تاریخچه زبان آلمانی

آلمانی نیز مانند انگلیسی و هلندی به شاخه ژرمنی غربی از زبان‌های هند و اروپایی تعلق دارد. یعنی افرادی که با زبان انگلیسی آشنایی دارند به دلیل شباهت به زبان آلمانی، درک اولیه‌ای از این زبان خواهند داشت. قدیمی‌ترین آثار آلمانی باقی مانده از روم در قرن اول قبل از میلاد آمده است. از آن زمان تا قرن ششم پس از میلاد یک زبان آلمانی واحد وجود داشت (و تقریباً هیچ گویش متفاوتی وجود نداشت). انواع و گویش‌های مختلف آلمانی بعدها پدیدار شد. امروزه آلمانی و انگلیسی در مناطق مختلف با گویش‌های مختلف صحبت می‌شود. بیشتر این گویش‌ها به آلمانی عالی یا آلمانی پایین تعلق داشته و عمدتاً در تلفظ با هم تفاوت دارند.

آیا اصول یادگیری آلمانی دشوار است؟ 

ظاهرا در بین زبان‌های اروپایی، آلمانی سخت‌ترین زبان برای یادگیری است. اما در واقع، هنگامی که ناآشنایی اولیه را پشت سر بگذارید، متوجه می‌شوید که آلمانی آنقدرها هم که فکر می‌کردید دشوار نیست.

انگلیسی نیز یک زبان ژرمنی است و آلمانی و انگلیسی هر دو از خانواده زبان‌های هند و اروپایی هستند. این بدان معنی است که این دو زبان آنقدر که به نظر می‌رسد متفاوت نیستند.

  • گرامر انگلیسی قبلاً بسیار شبیه آلمانی بود.
  • الفبای هر دو زبان به جز چند مورد کوچک یکسان است.
  • کلمات زیادی در هر دو زبان (مانند خانه و هاوس) وجود دارد.

آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما اگر آن را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید، متوجه خواهید شد که زبان بسیار منطقی است. از آنجایی که آلمانی کلمات زیادی را از انگلیسی قرض گرفته است، اکثر کلمات این زبان برای افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند آشنا هستند.

بسیاری بر این باورند که انگلیسی با بیش از یک میلیون کلمه ثبت شده در فرهنگ لغت (و شمارش) بزرگترین واژگان را در بین هر زبانی در جهان دارد. با ۱۴۰۰۰۰ کلمه، یادگیری آلمانی بسیار آسان‌تر از انگلیسی خواهد بود. اگرچه کلمات بسیار طولانی در آلمانی وجود دارد، اما همه آنها ترکیبی از کلمات کوتاه‌تر و ساده‌تر هستند. این امر یادگیری را برای آنها آسان تر می‌کند. البته کلمات مشترک زیادی بین آلمانی و انگلیسی وجود دارد.

باورهای غلط در مورد زبان آلمانی

پس از رفع چند تصور غلط در مورد آلمانی، خواهید دید که چرا این زبان فوق‌العاده آنقدرها هم که به نظر می‌رسد دشوار نیست:

پر از کلمات طولانی است

برخی از مردم پس از دیدن کلمات طولانی آلمانی پر از صامت چنان می‌ترسند که حتی سعی نمی‌کنند آنها را تلفظ کنند. اما اکثر کلمات آلمانی آنقدر طولانی نیستند. کلمات رایج (۳۰ واژه رایج آلمانی مورد استفاده) بسیار کوتاه هستند و حتی کلمات طولانی که ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسند را می‌توان به کلمات کوتاه‌تر و ساده‌تر تقسیم کرد.

بیشتر کلمات طولانی آلمانی کلمات مرکب هستند که از ترکیب دو یا چند کلمه کوتاه تر تشکیل می‌شوند. انگلیسی هم چنین کلماتی دارد، اما به اندازه آلمانی نیست.

زبان خشنی است

یکی دیگر از باورهای غلط، به ویژه در میان جوانان و بورسیه‌های آلمان، این است که آلمانی زبان سختی است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که آلمانی یک زبان خشن است، اما اینطور نیست. بیشتر صداهای آن از گلو نمی‌آید، بلکه با حرکات خاص زبان و لب ایجاد می‌شود. وقتی شروع به صحبت آلمانی کردید، متوجه خواهید شد که تلفظ کلمات نسبتاً آسان است.

گرامر آن دشوار است

گرامر آلمانی بیشتر از بسیاری از زبان‌های دیگر با انگلیسی مشترک است. حالت‌های فرمان ممکن است در ابتدا شما را گیج کنند، اما بیش از ۴ مورد وجود ندارد. به یاد داشته باشید که زبان فنلاندی دارای ۲۶ حالت گرامری است!

همچنین، بر خلاف یونانی، روسی، چینی و بسیاری از زبان‌های دیگر، الفبای آلمانی با انگلیسی مشترک است. از آنجایی که انگلیسی و آلمانی هر دو متعلق به یک خانواده هستند، شباهت‌های آنها بیشتر از تفاوت‌های آنهاست.

حقایق در مورد زبان آلمانی

تا کنون حقایق زبان آلمانی را از زوایای مختلف مورد بحث قرار داده‌ایم. اما حقایق دیگری در مورد این ساختار ارتباطی وجود دارد که نمی‌توان آنها را در بخش‌های جداگانه وارد کرد. بنابراین در زیر به آنها اشاره می‌شود.

اسامی مرکب در آلمانی بسیار طولانی هستند

شاید شنیده باشید که آلمانی به عنوان زبان فرانکونی شناخته می‌شود. همچنین قبلاً اشاره کردیم که در زبان آلمانی کلمات مختلف برای ایجاد کلمات جدید ترکیب می‌شوند. بنابراین در این سیستم ارتباطی کلمات طولانی زیادی وجود دارد. این اصل بیشتر در مورد اصطلاحات فنی به خصوص در زمینه حقوقی صدق می‌کند. اگرچه افراد عادی معمولاً مایل به انجام این کار نیستند، اما همچنان در بین آنها رایج است.

یک نظرسنجی برای یافتن زیباترین کلمه آلمانی انجام شد

شورای زبان آلمانی در سال ۲۰۰۴ نظرسنجی را برای یافتن زیباترین کلمه آلمانی انجام داد. تقریباً ۲۳۰۰۰ نفر در ۱۱۱ کشور در این نظرسنجی شرکت کردند. حتی یک هیئت داوری کودکان تشکیل شد تا مشخص شود کدام کلمه از نظر یک کودک زیباتر است.

Geborgenheit (امنیت عاطفی)، lieben (عشق)، Augenblick (لحظه زودگذر) و Rhabarbermarmelade (مارمالاد) برخی از این کلمات زیبا هستند. کلمه انتخابی بچه‌ها Libelle بود که به معنی سنجاقک است.

آلمانی را زبان شاعران و اندیشمندان می‌ نامند

با توجه به فراوانی نویسندگان، موسیقی دانان و فیلسوفان آلمانی، جای تعجب نیست که آلمانی به عنوان «زبان شاعران و متفکران» شناخته می‌شود. بسیاری از دانشمندان بزرگ قرون ۱۸، ۱۹ و ۲۰ از بطن زبان آلمانی بیرون آمدند که معروف‌ترین آنها گوته، نیچه و کانت هستند. وجود نویسندگان معاصر مانند سلان، الس لاسکر شولر، ارپنبک و گراس گواه درستی مطالب ذکر شده است.

برخی از واژه ‌های آلمانی در سایر زبان ‌ها معادل خاصی ندارند

هر زبانی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و آلمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. Heimwehاز آن واژه‌هایی است که معادل خاصی برای آن نمی‌توان یافت. این کلمه به معنای دلتنگی است و معنای عمیق تری از دلتنگی دارد.

کلمه دیگر Erklärungsnot است. این کلمه اشاره به یکی از مواردی دارد که همه کودکان به طور غریزی با آن آشنا هستند، اما آنها نمی‌توانند نامی از آن ببرند، یا این نشان دهنده لحظه‌ای است که شما به دام افتاده‌اید و به دنبال بهانه‌ای فوری برای فرار هستید. در این میان می‌توان به Sehnsucht نیز اشاره کرد که به معنای آرزوی آرمانی ایده آل یا اشتیاق به چیزهای ناقص است.

در زبان آلمانی عبارات خنده دار زیادی وجود دارد

عبارت Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei معنای لغوی «هر چیزی پایانی دارد، فقط سوسیس دو تا دارد» است. در واقع این عبارت استعاره‌ای از تمام چیزهای خوب است که به پایان می‌رسد.

اگر در یک فروشگاه خرده فروشی کار می‌کنید؛ احتمالاً با افرادی برخورد کرده‌اید که Haare auf den Zähnen haben هستند. معنای لغوی این عبارت «مو بر دندان داشتن» است و در اصل به مشتریان سرسخت اشاره دارد.

سخن پایانی

آیا از یادگیری این حقایق جالب در مورد زبان آلمانی لذت بردید؟ اگر این نکات برای شما جالب بود؛ شما می‌توانید با خواندن پادکست‌ها، فیلم‌ها، کتاب‌ها و برنامه‌های دیگر، یادگیری آلمانی را شروع کنید. اگر قبلاً شروع به یادگیری کرده‌اید؛ چند برنامه مترجم آلمانی عالی وجود دارد که می‌تواند به شما در یادگیری کلمات مرکب و ترفندهای فریبنده کمک کند.