آموزش زبان آلمانی قدم به قدم

وقتی صحبت از یادگیری یک زبان خارجی می‌شود، اولین زبانی که به ذهن می‌رسد انگلیسی است. اما حتی اگر زبان‌های سخت‌تری مانند فرانسوی یا آلمانی برای ما هیجان‌انگیز هستند، اغلب به یادگیری آن‌ها بدون نیاز فکر نمی‌کنیم. با این حال، اگر کمی دانش خود را بالا ببرید، متوجه خواهید شد که زبان آلمانی پر از شگفتی است. زبانی که می‌توانید آن را یاد بگیرید تا فرهنگ‌های دیگر را مطالعه کنید و دنیای جدیدی برای خود بسازید. از طرفی با یادگیری و آموزش زبان آلمانی اعتماد به نفس خود را برای یادگیری زبان‌های دشوارتر تقویت خواهید کرد.

یادگیری آلمانی آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. تسلط بر زبان آلمانی مانند دو بال است. یک بال انتخاب منابع آموزشی مناسب و بال دیگر انتخاب استاد برای آموزش است. هر سال تقریباً ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان آلمانی را به عنوان یک زبان خارجی یاد می‌گیرند. ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به زبان آلمانی به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند. این باعث می‌شود آلمانی رایج‌ترین زبان مادری در اروپا باشد. زبان آلمانی می‌تواند چیزهایی را توصیف کند که در زبان‌های دیگر مانند فارسی کلمه‌ای برای آنها وجود ندارد.

۹۵ درصد مردم آلمان آلمانی صحبت می‌کنند. یادگیری زبان آلمانی برای عزیزانی که برای اقامت و تحصیل به آلمان می‌آیند ضروری است. در مقایسه با سایر زبان‌های خارجی، زبان آلمانی گویشوران کمتری دارد و چیزی که زبان آلمانی را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های خارجی در جهان تبدیل کرده، خود کشور آلمان و موقعیت جغرافیایی آن در قاره اروپا است.

چند قدم برای آموزش زبان آلمانی

برای مهاجرت به آلمان اولین چیزی که لازم بوده و بسیار به آن نیاز خواهید داشت یادگیری زبان آلمانی حداقل تا سطح B2 است. اگر هدف شما کار یا تحصیل در آلمان است، دانستن زبان آلمانی می‌تواند موقعیت اجتماعی شما را تا ۱۰ برابر بهبود بخشد زیرا دانشگاه‌ها و شرکت‌ها به دنبال افرادی با سطح دانش خوب از زبان آلمانی هستند.

مانند انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی، آلمانی نیز به یک زبان خارجی استاندارد در سراسر جهان، به ویژه در دنیای غرب تبدیل شده است. آلمانی پس از انگلیسی یکی از شناخته شده‌ترین زبان‌های خارجی در اتحادیه اروپا (EU) است. از نظر تعداد دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی، آلمانی در رتبه سوم اتحادیه اروپا (پس از انگلیسی و فرانسوی) قرار دارد. در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۱۵.۴ میلیون نفر در تمام سطوح تحصیلی در سراسر جهان برای یادگیری آلمانی ثبت نام کردند. در اتحادیه اروپا، به استثنای کشورهایی که زبان آلمانی زبان رسمی آنهاست، آلمانی به عنوان زبان خارجی در اروپای شرقی و شمالی بیشترین محبوبیت را دارد.

۱. اصول زبان را به خوبی درک کنید

برای یادگیری اصول اولیه زبان بهتر است با دانستن و یادگیری الفبای آلمانی شروع کنید. نقطه شروع شما باید دانستن صامت‌ها و مصوت‌ها باشد. اگر فکر می‌کنید به دلیل شباهت آلمانی و انگلیسی این دو زبان از نظر حروف شبیه هم هستند، باید بگوییم که تا حدودی در اشتباه هستید.

قبل از شروع یادگیری هر کلمه، باید یاد بگیرید که چگونه صداها را تلفظ کنید. در غیر این صورت، ممکن است راه را اشتباه می‌روید. یکی از نکات مهمی که در تلفظ صداها باید به آن توجه کنید، تلفظ آنها به تنهایی و در ترکیب با صداها و حروف دیگر است.

یکی دیگر از اصول یادگیری آلمانی نحوه ساختن جمله است. وقتی بفهمیم چگونه کلمات را کنار هم قرار دهیم، نحوه یادگیری آلمانی را خواهیم فهمید. نکته جالب این است که حتی اگر نتوانید کلمات را به ترتیب کنار هم قرار دهید، آلمانی‌های بومی منظور شما را درک خواهند کرد؛ زیرا در این زبان تلفظ بسیار فراتر از فهمیدن است.

۲. بر یادگیری کلمات به ترتیب تمرکز کنید

برای آموزش مکالمه آلمانی پس از اینکه یک چارچوب یادگیری برای خود تعریف کردید، نوبت به آموزش کلمات می‌رسد. همانطور که می‌دانید در هر زبانی کلمات به چند دسته از جمله اسم، فعل، صفت و حرف اضافه تقسیم می‌شوند. بهترین راه این است که با اسم‌های رایج شروع کنید.

برای اسم‌ها هم مثل سایر کلمات حتما از کلمات ساده استفاده کنید و کم کم به دایره لغات خود بیفزایید. کلماتی مانند مشاغل رایج، نام وسایل خانه و مکان‌ها شروع خوبی هستند. برای راحتی، می‌توانید یک دیکشنری جیبی برای خود بسازید.

از طرفی باید بدانید که اسم‌ها ممکن است بر اساس جنسیت و عدد تغییر کنند که در این صورت باید از قواعد گرامری مربوط به آنها آگاه باشید. بعد از اسم‌ها، افعال می‌آیند. در یادگیری افعال باید روی کلمات کلیدی تمرکز کنید.

در حین حفظ افعال، باید یاد بگیرید که آنها را به هم متصل کنید. دانستن زمان فعل یکی از کارهای دیگری است که باید انجام دهید. ابتدا با افعال ساده شروع کنید و به تدریج به کلمات پیچیده میدان دهید. در نهایت، این یادگیری صفت است که به ما نشان می‌دهد چگونه آلمانی را یاد بگیریم.

۳. روش ‌های صحیح مطالعه را بیاموزید

برای بهبود مهارت‌های زبان آلمانی خود، باید به طور مداوم مطالعه کنید. این مطالعه طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد. خوب بشنویم، خوب ببینیم، خوب بخوانیم و خوب تمرین کنیم. در حین یادگیری کلمات، باید تا جایی که می‌توانید از منابع مختلف استفاده کنید و سبک خواندن خود را بهبود بخشید. به این ترتیب کلمات در ذهن شما هک می‌شود، تلفظ شما بهتر می‌شود و زبان آلمانی را سریع‌تر یاد می‌گیرید.

علاوه بر این، این تمرین به شما فرصت جستجوی کلمات ناآشنا را می‌دهد. با کتاب‌های آسان با جملات ساده شروع کنید. کتاب‌های کودکان ممکن است بهترین گزینه موجود باشد. به تدریج سطح خود را به کتاب‌های نوجوانان و سپس بزرگسالان ارتقا دهید. انواع کتاب‌های آموزش زبان آلمانی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اگر مطالعه برای شما کسل کننده است، می‌توانید از راه‌های سرگرم کننده مانند تماشای فیلم استفاده کنید. این روش چندین مزیت نیز دارد. ابتدا با لهجه‌های مختلف آلمانی آشنا می‌شوید. دومین مزیت این روش این است که شما با نحوه ساخت جملات بهتر آشنا خواهید شد. تماشای فیلم با زیرنویس یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت صدای زبان آلمانی است.

برای اینکه بدانیم چگونه آلمانی را یاد بگیریم و از آن نهایت استفاده را ببریم، باید هر بار که یک کلمه را می‌شنویم آن را تکرار کنیم. این روش همچنین به یادگیری کلمات بیشتر کمک می‌کند.

در حین تماشای فیلم، پیوسته نحوه ارتباط متن زیرنویس را با کلمات شخصیت‌های فیلم مطابقت دهید. برای یادگیری بهتر، یک بار تماشای فیلم کافی نیست. اگر احساس می‌کنید توانایی تکرار ویدیوهای طولانی را ندارید از کلیپ‌های آموزشی کوتاه استفاده کنید. به عنوان مثال یک فیلم کوتاه آلمانی برای آموزش فتوشاپ هم کار گرافیکی شما را بهبود می‌بخشد و هم به تقویت زبان شما کمک می‌کند.

۴. دوستان آلمانی زبان را پیدا کنید

یکی دیگر از راه‌های عالی برای یادگیری زبان داشتن یک دوست آلمانی زبان است. به این ترتیب می‌توانید روی تلفظ و کلمات خود کار کرده و یک محیط آموزشی پر جنب و جوش ایجاد کنید. خوب، شما مجبور نیستید به آلمان بروید، می‌توانید این کار را از خانه خود انجام دهید. شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های آموزشی آلمانی، انجمن‌ها و گروه‌های چت می‌توانند شما را در این ایده همراهی کنند.

از دوستتان راهنمایی بخواهید. هر جا که با مشکلی مواجه شدید می‌توانید از او کمک بخواهید، از دستور زبان گرفته تا نحوه قرار دادن کلمات جدید در یک جمله. تماس تصویری می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. بدون شک یک آلمانی از دیدن یک خارجی که به زبان او صحبت می‌کند خوشحال خواهد شد.

۵. نوشتن را دست کم نگیرید

اگر اهل قلم نیستید، مهم نیست که چه چیزی به ذهنتان می‌رسد، چه بخواهید یک بیت شعر بنویسید، یک جمله از یک فرد مشهور یا حتی چند کلمه تصادفی. آنچه اهمیت دارد این است که بعد از هر نوشته بتوانید اشتباهات خود را پیدا کنید و سپس به درک درستی از دستور زبان برسید.

علاوه بر این، تسلط خود را بر کلمات آلمانی به چالش خواهید کشید. اگر به ادبیات علاقه دارید چه بهتر. می‌توانید آثار نویسندگان برتر آلمانی را به زبان اصلی بخوانید و سپس آنچه را که به یاد دارید یادداشت کنید.

۶. از کلاس ‌های آموزشی پیشرفته استفاده کنید

قصد نداریم تاکید کنیم که نمی‌توانید زبان آلمانی را به صورت خودآموز یاد بگیرید، اما اگر شما نیز با این سوال مواجه هستید که چگونه زبان آلمانی را سریع‌تر یاد بگیرید، حتما باید از روش‌های تدریس حرفه‌ای و اساتید مجرب کمک بگیرید.

تکیه بر توانایی‌های خود از ابتدا مسیر را طولانی‌تر و فرآیند یادگیری را دشوارتر می‌کند. با استفاده از کلاس می‌توانید مشکلات آموزشی و سوالاتی که شما را آزار داده است حل کنید. علاوه بر این، با رفتن به کلاس، انگیزه بیشتری برای یادگیری خواهید داشت تا زمانی که بخواهید به تنهایی آلمانی را یاد بگیرید. از سوی دیگر، آشنایی و دوستی با کسانی که اهدافی مشابه ما دارند، به یادگیری بهتر زبان آلمانی کمک می‌کند.

چگونه آلمانی را بهتر یاد بگیریم؟ 

هر چه بیشتر یادگیری زبان خود را با سرگرمی ترکیب کنید، روند یادگیری شما سریع‌تر خواهد بود. علاوه بر تمام موارد فوق، پارامترهای زیر می‌توانند این فرآیند یادگیری را آسان‌تر کنند:

  • یک برنامه آموزشی ایجاد کنید و اهداف خود را مشخص کنید.
  • به طور مداوم مطالعه کنید و تمام عوامل حواس پرتی احتمالی را در حین مطالعه از بین ببرید.
  • وسایل کمکی مانند پوستر یا کارت برای یادگیری آلمانی طراحی کنید.
  • از هایلایتر استفاده کنید و موارد مهم را برجسته کنید.
  • به رادیو آلمانی گوش دهید و با آهنگ‌ها یاد بگیرید.
  • پس از یادگیری هر بخش مهم زبان آلمانی به خود پاداش دهید.
  • بازی‌های کامپیوتری را به زبان آلمانی انجام دهید.
  • دیالوگ بنویسید و نقشی را ایفا کنید.

هدف از یادگیری زبان آلمانی

هدف از یادگیری زبان آلمانی تنها با مهاجرت به آلمان می‌تواند خاتمه یابد. دانش آموزانی که زمان کافی برای یادگیری دارند می‌توانند مراحل مهاجرت به آلمان را با سرعت بیشتری طی کنند. داشتن انگیزه برای یادگیری زبان به تنهایی کافی نیست. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا اهداف خود را برای یادگیری آلمانی مشخص کرده و سپس شروع به یادگیری زبان آلمانی کنید. اگر به دنبال یک آموزشگاه زبان آلمانی در اصفهان می‌گردید، مجموعه آموزشی ایرانیان می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای شما باشد.

مهم‌ترین سوالی که در ابتدای هر مسیری با آن مواجه هستیم این است که چرا! وقتی شروع به یادگیری زبان آلمانی می‌کنید، هیجان صحبت کردن به یک زبان جدید یا کارهای کوچکی مانند خرید کتاب زبان ممکن است شما را به سمت جلو حرکت دهد. اما بدون داشتن دلیل قوی برای یادگیری نمی‌توانید مسیر آموزش را تا آخر به درستی و با کیفیت قبلی طی کنید.

مهاجرت مهم‌ترین دلیلی است که شما را مجبور به یادگیری زبان آلمانی می‌کند. در این شرایط حتی اگر خسته هستید یا وقت کمی دارید، نیاز به یک برنامه ریزی فشرده و کامل خواهید داشت. اما اگر این زبان را فقط برای افزایش دانش خود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید روش‌های یادگیری، مدت زمان آموزش و جزئیات یادگیری را تغییر دهید.